
از تلاوت با دو عصای چوبی در مدرسه تا معلمی قرآن
به گزارش پایگاه خبری پل تنگ؛ طیبه بابایی، از دوره ابتدایی به خاطر علاقهای که به قرآن داشت با گوش دادن به آیات از رادیو و تلویزیون به تلاوت قرآن روی آورد و توانست قاری خوبی برای دبستانش شود و در حالی که دو عصای چوبی زیر بغل دارد عهدهدار قرائت قرآن مراسم صبحگاهی و ظهرگاهی مدرسهاش شود و امروز به عنوان یک معلم قرآن در مدرسه ایفای نقش میکند.
طیبه بابایی متولد سال ۱۳۵۹ از روستای سمیه از توابع شهر ازنا است که یک سال پس از تولد در پاییز ۱۳۶۰ بر اثر تب از ناحیه دو پا فلج شد، اما با وجود معلولیت توانسته است به موفقیتهای زیادی در زمینه قرآن و هنر دست یابد کمااینکه در همان سال نیز پدرش در عملیات طریقالقدس بستان دچار قطع پا و به مقام جانبازی نائل شده است.
وی از دوره ابتدایی به خاطر علاقهای که به قرآن داشت با گوش دادن به آیات قرآن که قبل از اذان از رادیو و تلویزیون پخش میشد به تلاوت قرآن روی آورد و میتواند در همان سنین کودکی قاری خوبی برای دبستانش شود و در حالی که دو عصای چوبی زیر بغل دارد عهدهدار قرائت قرآن کریم مراسم صبحگاهی و ظهرگاهی مدرسهاش شود.
این قاری معلول لرستانی کسب مقام اول کشوری رشته قرائت تحقیق ویژه معلولان و نابینایان، کسب مقام دوم کشوری در رشته قرائت تحقیق ویژه طلاب و دانشجویان و فرزندان جانباز، کسب مقامهای اول در شهرستان طی سالهای متمادی، کسب لوح سپاس از سازمان بنیاد شهید بهعنوان پژوهشگر نمونه، کسب لوح سپاس دانشجوی نمونه و بسیجی نمونه، کسب مقام دوم انفرادی و سوم تیمی دانشگاههای کشور در رشته شطرنج و بسیاری مقامهای دیگر را در کارنامه خود دارد.
صوت عبدالباسط را ملکه ذهن میکردم
این قاری برجسته لرستانی که به سبک عبدالباسط قرائت میکند، دارای دو فرزند دوقلو بوده و در حال حاضر در مدرسه استثنایی شهرستان ازنا، معلم قرآن است.
طیبه بابایی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه از همان کلاس دوره ابتدایی به قرآن علاقه داشتم، افزود: ظهرها وقتی زنگ آخر میخورد صدای قرآن قبل از اذان ظهر با نوای عبدالباسط را گوش داده و علاقهمند به نوای ملکوتی قرآن شدم و آن را زمزمه و با همان آهنگ تلاوت میکردم.
وی با بیان اینکه در دوران ابتدایی با وجود که عصا داشته و شرایط جسمی نامناسبی داشتم با دستهای تاول زده قرآن را تلاوت میکردم، ادامه داد: همین دوران آشنایی با قرآن سبب شد که علاوه بر سعادت معلمی قرآن چند سال متوالی رتبه اول قرائت تحقیق در سطح کشور و جامعه معلولان کشور را کسب کنم.
این معلم قرآن در خصوص شیوه ادامه فعالیت قرآنی خود، گفت: عمده آموزش من به صورت گوش دادن صوتها بود به طوریکه از هر جایی که صوت قرآن را میشنیدم ملکه ذهنم میشد و همان صوت را با همان آهنگ تلاوت میکردم و این سبب شکوفایی استعداد ما شد به طوری که در صبحگاه مدرسه همیشه تلاوت قرآن را با شرایط جسمانی خاص انجام میدادم.
سعهصدر و تعهد به کار؛ مهمترین ویژگی یک معلم قرآن
وی با بیان اینکه از همان دوره کودکی به لطف خدا اعتماد به نفس داشته و به برکت قرآن محدودیتهای جسمی را فراموش کردم، ادامه داد: این یک موهبت الهی است که امروز طیبه بابایی را با نام قاری میشناسند و اساساً ما هر چه داریم از دولت قرآن داریم.
این بانوی قرآنی لرستانی با بیان اینکه با وجود معلولیت و محدودیتهای جسمی در بین دانشآموزان اجرای برنامههای مدرسه را بر عهده داشته و با اعتماد به نفس معلولیت را فراموش کردم، افزود: امروز به فضل الهی هر جا اسم طیبه بابایی را میآورند همه میگویند همان خانم بابایی که معلم قرآن است.
این معلم قرآن از خانم اعتماد، معلم کلاس چهارم خود به عنوان نخستین مربی و استاد خود در حوزه قرآن یاد کرد و ادامه داد: خانم اعتماد با سعهصدر همواره موجب اعتماد به نفس و آرامش در وجود ما میشد و همین هم سبب شد که علاوه بر اعتماد به نفس استعدادهای ما شکوفا شود.
بابایی داشتن سعه صدر و تعهد به کار را مهمترین ویژگی یک معلم قرآن دانست و با بیان اینکه معلم قرآن باید به تکتک دانشآموزان توجه کند، افزود: توجه معلم به قرآن است که سبب شکوفایی استعدادهای قرآنی میشود و امروز هم به عنوان معلم قرآن این رویه را در پیش گرفتهام.
وی با اشاره به اینکه در مقاطع راهنمایی و دبیرستان خانم محمدی، احمدی و درویشی نقش مؤثری در ادامه موفقیتها و فعالیتهایم در حوزه قرآن داشتند، ادامه داد: معلم قرآن با داشتن روحیه بالا و نیز فعال و مشوق بودن میتواند استعدادهای نهفته را شکوفا کند و همین امر سبب شد که به سمت قرآن سوق پیدا کنم و مهمترین درس ما قرآن بود.
این معلم قرآن با بیان اینکه معلم قرآن با معلمان دیگر فرق دارد، افزود: چون معلم قرآن در محضر کتاب خدا قرار دارد باید طوری آموزش دهد که قرآن در تمام مراحل زندگی جوابگوی نیاز دانشآموزان باشد، چراکه ما در تمام مراحل زندگی و گام برداشتن در راه موفقیت به قرآن نیاز داریم.
وی با بیان اینکه در ادامه راه فعالیت قرآنی مأنوس بودن با قرآن، حضور در کلاسهای قرآنی و کرسیهای تلاوت و در یک جمله انس با قرآن مشکلات را کوچک جلوه میدهد، اضافه کرد: اگر با قرآن انس داشته باشیم با موفقیت بیشتری پیش میرویم. لذا باید روزانه قرآن را تلاوت کنیم و من به شاگردانم تأکید میکنم که روزانه قرآن را باز و با آن انس پیدا کنند.
بابایی با بیان اینکه قرآن در تمام شئون زندگی مایه شفاف و رحمت و هدایت انسان است، ادامه داد: در بیانی از نبی مکرم اسلام آمده است که همه موجودات تا ماهی در دریا برای کسی که قرآن را یاد میدهد و یاد میگیرد از خداوند طلب مغفرت میکند.
ضرورت بهروزرسانی روشهای آموزش قرآن
این معلم قرآن با تأکید بر لزوم بروزرسانی روشهای آموزش قرآن و برگزاری گردهماییها و جلسات ماهانه برای معلمان قرآن در آموزش و پرورش، ادامه داد: باید جلسات ماهانه معلمان قرآن با کارشناسان و اساتید قرآنی برگزار شود.
وی با بیان اینکه مربی و معلم قرآن باید برای دانشآموزان وقت بگذارد و این وظیفه در مدارس استثنایی سنگینتر است، خاطرنشان کرد: وقت قرآن را محدود نکنیم و وقت درس قرآن به را به درسهای دیگر اختصاص ندهیم چراکه قرآن میتواند انسان را در تمام دوران موفق و از خطاها و مشکلات جلوگیری کند.
بابایی با تأکید بر لزوم توجه به امکانات آموزشی هوشمند برای آموزش قرآن، گفت: امروز دوران ابزار و تکنولوژی هوشمند است و کلاسهای قرآن هم باید با وسایل کمک آموزشی هوشمند همراه باشد تا بهترین نوع آموزش قرآن در کلاس رقم بخورد و کلاس جذاب بوده و از حالت خشکی و گرفتگی خارج شود.
این معلم قرآن با تقدیر از خبرگزاری ایکنا که روز معلم را به مصاحبه با یکی از معلمان قرآن اختصاص داده است، اضافه کرد: جا دارد از کارشناسان، اداره قرآن و عترت و مجموعه معاونت پرورشی آموزش و پرورش به سبب توجه به امور قرآنی آموزش و پرورش استان و تقدیرهای شایسته از حافظان و دستاندرکاران امر قرآن در آموزش و پرورش تقدیر شود.
وی با بیان اینکه همه ساله قاریان و دانشآموزان برتر در حوزه قرآن برای تجلیل به مرکز استان میآیند، ادامه داد: اگر تجلیل دانشآموزان در مدرسه خودشان و در حضور دوستان و والدین آنان باشد، اثرگذارتر است و میطلبد که متولیان امر قرآن در آموزش و پرورش به شهرستانها آمده و تجلیلها در هر شهرستان و با حضور والدین دانشآموزان برتر برگزار شود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
پایگاه خبری پل تنگ – بساطی
