
زیارت آلیاسین یک دوره کامل امامشناسی است
به گزارش پایگاه خبری پل تنگ؛ مسئول تعلیم و تربیت سپاه خرمآباد گفت: زیارت آلیاسین یک دوره کامل امامشناسی است.
حجتالاسلام محمد امیری امروز ۲۷ اسفندماه، با بیان اینکه زیارت آلیاسین هدیهای از هدیههای امام عصر(عج) به شیعیان است و ضرورت دارد اساتید حوزه در طول سال اینگونه فرمایشات را در ضمن درسها برای طلاب بیان کنند، اظهار کرد: امامشناسی یکی از جذابترین بحثها است و در این بین بحث مهدویت یک بحث نشاط آفرین و امیدآفرین است.
وی با بیان اینکه با وجود اینکه زیارت آلیاسین از ناحیه مقدسه حضرت ولیعصر(عج) صادر شده اما بسیاری از ما از این زیارت غافل هستیم، افزود: زیارت آلیاسین یکی از زیارتهای مشهور دوازدهمین امام شیعیان حضرت مهدیموعود(عج) است که راوی و ناقل این زیارت ابوجعفرمحمدبن عبدالله بن جعفربن الحسین بن مالک بن جامع الحمیری القمی است و شیخ جلیل احمد بن طبرسی در کتاب شریف احتجاج روایت کرده است که از ناحیه مقدسه به سوی محمد حمیری پس از پاسخ مسائلی که از آن حضرت پرسیده بود این مضمون شرف صدرو یافت.
این کارشناس مذهبی لرستان با بیان اینکه امام عصر(عج) در زیارت آلیاسین بعد از سلام دادن بر پروردگار و شهادت دادن نسبت به اینکه معبودی جز خدا نیست و خداوند یگانه است و شریکی ندارد بر نبی مکرم اسلام سلام و درود فرستاده و سپس با سلام فرستادن بر امامان معصوم از آنها بهعنوان حجتهای خدا بر روی زمین یاد کرده است، تصریح کرد: البته به شناخت شناسنامهای اهلبیت(ع) نباید بسنده کرد چراکه شناخت تفکر و اعتقادات ائمه است که میتواند ما را به سرمنزل مقصود برساند، اینکه بدانیم ائمه هدی هر کدام در عصر خودشان در برابر دشمنان و شیاطین همدوره خود چه مواضعی گرفتند و چگونه عمل کردند.
وی با بیان اینکه زیارت آلیاسین سراسر سلام و درود به خاندان پیامبر اکرم(ص) است، به فرازی از زیارت آلیاسین با این مضمون «أُشْهِدُکَ یَا مَوْلایَ أَنِّی أَشْهَدُ أَنْ لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَحْدَهُ لَاشَرِیکَ لَهُ، وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ لَاحَبِیبَ إِلّا هُوَ وَأَهْلُهُ، وَأُشْهِدُکَ یَا مَوْلایَ أَنَّ عَلِیّاً أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ حُجَّتُهُ، وَالْحَسَنَ حُجَّتُهُ، وَالْحُسَیْنَ حُجَّتُهُ، وَعَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ حُجَّتُهُ، وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ، وَجَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ، وَمُوسَی بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ، وَعَلِیَّ بْنَ مُوسیٰ حُجَّتُهُ، وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ، وَعَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ، وَالْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ» اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت در این بخش از زیارت به ما چگونگی شهادت دادن را یاد میدهد.
امیری ادامه داد: حضرت قائم(عج) در بخش دیگری از این زیارت به ما نحوه اقرار و اعتراف کردن را میآموزد و میفرماید: «یَا مَوْلایَ شَقِیَ مَنْ خالَفَکُمْ، وَسَعِدَ مَنْ أَطَاعَکُمْ، فَاشْهَدْ عَلَیٰ مَا أَشْهَدْتُکَ عَلَیْهِ وَأَنَا وَلِیٌّ لَکَ بَرِیءٌ مِنْ عَدُوِّکَ، فَالْحَقُّ مَا رَضِیتُمُوهُ، وَالْباطِلُ مَا سَخِطْتُمُوهُ [اَسْخَطْتُموُهُ]، وَالْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ، وَالْمُنْکَرُ مَا نَهَیْتُمْ عَنْهُ، فَنَفْسِی مُؤْمِنَهٌ بِاللّٰهِ وَحْدَهُ لَاشَرِیکَ لَهُ وَبِرَسُولِهِ وَبِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَبِکُمْ یَا مَوْلایَ أَوَّلِکُمْ وَآخِرِکُمْ، وَنُصْرَتِی مُعَدَّهٌ لَکُمْ، وَمَوَدَّتِی خَالِصَهٌ لَکُمْ، آمِینَ آمِینَ» که میطلبد این نوع اقرار و اعتراف کردن را در زندگی خود به کار بگیریم.
این مدرس گفتمانهای دینی اضافه کرد: حضرت در این بخش از زیارت آلیاسین ملاک سعادت و شقاوت را برای ما مشخص و ترسیم کرده و فرموده است: «ای مولای من، بدبخت شد کسی که با شما مخالفت ورزید و خوشبخت شد کسی که از شما اطاعت کرد، پس گواه باش بر آنچه تو را بر آن گواه گرفتم و من دوست تو و بیزار از دشمن توأم، پس حق آن است که شما به آن خشنود شدید و باطل آن است که شما از آن ناخشنود گشتید و معروف آن است که شما به آن امر فرمودید و منکر آن است که شما از آن نهی کردید، پس نهاد من مؤمن به خدای یگانه بیشریک و به رسول او و به امیرمؤمنان و به شماست ای مولای من، به آغاز و انجام شما و یاریام برای شما آماده و دوستیام نسبت به شما بیآلایش است، اجابت فرما، اجابت فرما».
مسئول تعلیم و تربیت سپاه ناحیه شهرستان خرمآباد بیان کرد: با دقت در معنا و مفهوم این بخش از زیارت آلیاسین متوجه میشویم مخالفت با امام عصر باعث شقاوت و بدبختی انسان میشود چراکه بحث امامت یک بحث سرنوشتساز است که سعادت و شقاوت انسان مرتبط با این موضوع است.
وی با بیان اینکه زیارت آلیاسین مملو از صفات امامان معصوم(ع) است که برای امامشناسی بسیار کاربرد دارد، ادامه داد: امامشناسی یکی از وظایف اصلی تمام شیعیان جهان است و برای شناخت جایگاه امامان باید به صفاتی که برای آنها به کار میرود دقت کرد که زیارت آلیاسین مملو از این صفات است که هر کدام بار معنایی بسیاری دارند و با دقت در آنها میتوان جایگاه ائمهاطهار(ع) را بهتر درک کرد.
حجتالاسلام امیری با بیان اینکه این صفات عبارتند از؛ حُجَّهُاللّه، خلیفهُاللّه، بقیهاللّه، دلیلِ اِرادتِه و …، اظهار کرد: شیعیان در مواقعی که نیاز به کمک دارند و قصد دارند از خداوند و حجتهای خداوند در زمین چیزی را طلب کنند، رو به درگاه آنها میآورند و خواستههای خود را در قالب دعا بیان میکنند.
مسئول تعلیم و تربیت سپاه ناحیه شهرستان خرمآباد با بیان اینکه بسیاری از افراد بر این باورند که بهترین کمکها از جانب خداوند و خاندان پاک حضرت محمد(ص) به آنها میرسد، ادامه داد: حضرت امام زمان(عج) در یکی از نامههایی که به یاران باوفای خود فرستادهاند، میفرمایند: «هر گاه خواستید به وسیله ما، به سوی خداوند توجه کنید، و به ما روی آورید، پس همانگونه که خداوند فرموده است بگویید: سلام علی آلیاسین…» از اینرو یکی از خواص زیارت آلیاسین این است که میتوان به وسیله آن به این خاندان پاک روی آورده و آنها را مخاطب راز و نیازهای خود قرار دهیم.
این کارشناس مذهبی تجدید عهد را یکی از فضیلتهای زیارت آلیاسین دانست و افزود: برخی از فرازهای زیارت آلیاسین به باورهای اصلی و پایههای اعتقادی شیعی اشاره میکنند که اعتقاد به امامت، معاد و عدالت خداوند از این موارد هستند و با تلاوت این زیارت زیبا و دقت در معانی آن با خداوند و ائمهاطهار(ع) تجدید عهد میکنیم.
امیری با بیان اینکه کاملترین کتاب برای اینکه ما بدانیم که ائمه کُلُّهُم نور واحد هستند و ادامه دهنده راه یکدیگر هستند کتاب انسان ۲۵۰ ساله مقام معظم رهبری است، اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در این کتاب ائمهاطهار(ع) را به یک انسان با عمر دنیوی ۲۵۰ سال برای مخاطب ترسیم میکند که این انسان در هر دورهای و در هرعصری یک موضع میگیرد به عبارتی هر کدام از ائمه بهجای امام دیگر در آن عصر زندگی میکرد، همان موضع را میگرفت.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
پایگاه خبری پل تنگ – بساطی
