مهدی امرائی

زیردریایی های حامل مواد مخدر Narco Submarines

نویسنده: مهدی امرائی ۲۱ فروردین ۱۴۰۴ 6 بازدید


به گزارش پایگاه خبری پل تنگ؛

زیردریایی های مواد مخدر Narco Submarines

نویسنده : اسپارو

زیردریاییهای مواد مخدر، معروف به نارکو سابمارین، یکی از پیچیده ترین ابزارهای قاچاق سازمان یافته در قرن ۲۱ هستند. این شناورها که ابتدا در دهه ۱۹۹۰ در کلمبیا ظهور کردند که اولین نمونه ها به شکل قایقهای چوبی ساده با موتورهای بیرونی بودند که تنها چند صد کیلوگرم بار حمل می کردند ولی امروزه به فناوری پیشرفته ای تبدیل شده اند که شناسایی آنها را برای نیروهای امنیتی به چالشی بزرگ تبدیل کرده است البته لازم به ذکراست هدف از طراحی و استفاده از زیردریایی ها انجام ماموریت در حداکثر میزان اختفا و سکوت است که مهمترین دفاع زیردریایی ها محسوب می شود . بر اساس گزارش سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲، حدود ۷۰٪ از کوکائین جهان از طریق مسیرهای آبی و با استفاده از این زیردریاییها قاچاق میشود. این مقاله با بررسی جزئیات فنی، انواع و سیستمهای پیشران تصویری جامع از این پدیده ارائه میدهد و همچنین با بررسی نحوه تولید قیمت تقریبی و رقیق کردن کوکایین متوجه میشویم و چرا ساخت این زیر دریایی ها به صرفه هستند.

اما یک نکته قابل ذکر است که این مقاله برای من از سخت ترین مقالات بود و دلیل آن نبود اندازه های فنی و اندازه دقیق برای مقایسه بود شاید تنوع ظاهری در عکس های ضمیمه شده بتواند منظور بنده را برساند و به طور خلاصه هر زیردریایی و شناور ساخته شده تک و هر کدام یک هنر مهندسی در مسیر اشتباه است .

انواع زیردریاییهای مواد مخدر

۱. شناورهای کم پروفایل یا نیمه غوطه ورها

از اوایل سال 2000 قاچاقچیان به ساخت شناورهای نیمه غوطه ور با بدنه فایبرگلاس روی آوردند. گزارش نیروی دریایی کلمبیا در سال ۲۰۰۶نشان می دهد اولین شناور نیمه غوطه ور توقیف شده توان حمل ۴ تُن مواد مخدر را داشت.این نوع شناورها که بخش غوطه ور آن تا ۸۰٪ بدنه می رسد به دو نوع برد کم و برد زیاد تقسیم میشوند که نوع برد کم برای فرستادن کوکایین از امریکای مرکزی به امریکای شمالی و یا از امریکای جنوبی به امریکای مرکزی است و نوع برد بلند برای ارسال مواد به غرب افریقا و در اخر به اروپا استفاده میشود و به گزارش نیروی دریایی ایالات متحده (۲۰۲۳) هر شناور هزینه ساختی معادل ۱۲ میلیون دلار بسته به برد دارد.

– مشخصات فنی برد کوتاه

– طول: ۱۰۱۵ متر

– جنس بدنه: فایبرگلاس یا آلومینیوم برای کاهش رد رادار

پیشران: موتور دیزلی ۳۰۰۵۰۰ اسب بخار معمولاً موتور کامیونهای قدیمی هستند

ظرفیت بار: ۱۲ تُن

– برد: ۱٬۵۰۰ کیلومتر (۸۰۰ مایل دریایی) با سرعت ۸۱۰ گره.

– – مشخصات فنی برد بلند

– طول: ۲۰۳۰ متر؛

-پیشران: ۲۴ موتور دیزلی با توان ۸۰۰ اسب بخار.

– ظرفیت بار: ۴۱۲ تُن

– برد: تا ۶٬۵۰۰ کیلومتر (۳٬۵۰۰ مایل دریایی) با مخازن سوخت ۲۰٬۰۰۰ لیتری.

2. زیردریایی های کاملاً غوطه ور

از سال۲۰۱۰ به بعد ظهور زیردریایی های کاملاً غوطه ور با قابلیت حرکت در عمق ۱۰ متری آب ساخته و در سال ۲۰۲۰، یک زیردریایی ۳۰ متری در اکوادور کشف شد که مجهز به سیستم تهویه، سونار ابتدایی، و ظرفیت حمل ۱۲ تُن کوکائین بود و در اکتشافات بعدی حتی زیردریایی کشف شد با قابلیت حرکت در عمق 30 متری آب و ظرفیت حمل 15 تُن کوکائین که عملکرد عالی از خود نشان داده است به حدی عالی که طبق گزارش سازمان اطلاعات دریایی اروپا در سال ۲۰۲۲ تنها ۱۰ مورد از این زیردریایی ها بین ۲۰۱۸۲۰۲۲ کشف شده اند.

از جمله مهمترین فناوری استفاده شده در این زیر دریایی ها عبارتند از

یک: پوشش بدنه با مواد جاذب امواج سونار از جنس پلاستیک و فایبر گلاس

دو: موتور هیبریدی که موتور دیزلی برای شارژ باتریها استفاده می شود و پروانه های الکتریکی حرکت بی صدا را ممکن می کنند.

سه: پروانه های زیرآبی که حالت داکت فن داشته و این طراحی ویژه به کاهش تلاطم آب و پنهان کردن رد حرکت کمک میکنند

– مشخصات فنی:

– طول: ۳۰۴۰ متر؛ قابلیت غوطه وری تا ۱۰ متر زیر آب.

– پیشران: سیستم هیبریدی دیزل-الکتریکی + باتریهای لیتیومی یا باطری معمولی خودرو

– ظرفیت بار: ۸۱۵ تُن

– برد: ۹٬۳۰۰ کیلومتر (۵٬۰۰۰ مایل دریایی) – امکان سفر مستقیم از کلمبیا به ساحل اسپانیا.

3 . اژدر

در آگوست 2005، یک کشتی گشتی یک شناور بدون سرنشین را در اقیانوس آرام کشف کردند، یک کانتینر باری به سبک اژدر (به جای یک کشتی خودکششی کامل). این نوع از یک مخزن تعادلی برای کنترل غوطه وری برای نگه داشتن آن در حدود 30 متر زیر آب استفاده می کند، در حالی که توسط یک کشتی ماهیگیری یدک می کشند. در صورت مشاهده یک کشتی گشتی، اژدر رها می شود. در حین غوطه ور شدن، به طور خودکار یک شناور را آزاد می کند که به شکل یک کنده چوبی است، و معمولا با زباله های دریایی اشتباه گرفته می شود. این شناور چوبی مجهز به یک سیستم فرستنده مکان است، بنابراین اژدر می تواند توسط کشتی اصلی یا کشتی دیگری برای بازیابی آن برای ادامه تحویل بازیابی شود. چنین شناور چوبی برای استفاده به عنوان آخرین راه حل طراحی شده است. ولی دو مشکل اساسی وجود دارد:

کشتی های گشتی می توانند هر جسم شناور روی اب را بررسی کنند.

کشتی های گشتی می توانند سیگنال های سیستم های انتقال شناور را متوجه شوند، سپس سعی کنند چنین سیگنال(هایی) را پیدا کنند. بنابراین، خدمه قایق یدک‌کش برای جلوگیری از سوء ظن و اجتناب از خطرات ناشی از استقرار شناور، تحت پوشش یک کشتی ماهیگیری فعالیت می‌کنند.

شناور دارای مکانیزمی است که به طور موقت آنتن را بالا می برد و سپس آنتن خود را پایین می آورد تا مختصات آن را به شکل رمزگذاری شده در فواصل نامنظم منتقل کند. در صورت رهگیری سیگنال از کدهای رمزگذاری شده استفاده می شود. چنین رمزگذاری حداقل می‌تواند مقامات را در تلاش برای رسیدن به محموله به تأخیر بیندازد و به قاچاقچیان اجازه دهد ابتدا به محموله دسترسی پیدا کنند. این سیستم از شناورهای موجود مورد استفاده در تورهای ماهیگیری تکامل یافته است. طراحان شناور ادعا می کنند که تقریباً 100٪ موفقیت در تحویل محموله دارند و اظهار می کنند که اژدر در حال تبدیل شدن به زیردریایی بدون سرنشین با قابلیت کنترل از راه دور ( هدایت ماهواره ای ) با استفاده از سیگنال های رمزگذاری شده است.

⚠ توجه: انتشار اطلاعات مربوط به تولید مواد مخدر برخلاف قوانین بین المللی و اصول اخلاقی است. این متن صرفاً برای آگاهی از خطرات و جلوگیری از مشارکت در چنین فعالیت هایی نوشته شده است.

استخراج کوکائین از برگ کوکا یک فرآیند شیمیایی پیچیده و غیرقانونی است که در آزمایشگاههای زیرزمینی و مزارع دورافتاده و غالباً در کشورهای تولیدکننده مانند کلمبیا، پرو و بولیوی انجام می شود. این فرآیند شامل مراحل خطرناکی است که از مواد شیمیایی سمی و قابل اشتعال استفاده می کند و هم برای سلامت انسان و هم برای محیط زیست بسیار مضر است. به دلیل ماهیت غیرقانونی و خطرات مرتبط، ارائه جزئیات دقیق این فرآیند غیراخلاقی است، اما مراحل کلی به شرح زیر است:

مراحل کلی استخراج کوکائین از برگ کوکا

1. جمع آوری و خشک کردن برگ ها: برگ های تازه کوکا برداشت و خشک میشوند. این برگها حاوی حدود ۰.۵ تا ۱ درصد آلکالوئید کوکائین هستند.

2. خمیر کوکا (Coca Paste):

– برگهای خشکشده با یک ماده قلیایی (مانند آهک یا سدیم بیکربنات و یا حتی سیمان ) ترکیب و خرد میشوند.

– مخلوط در آب و یک حلال آلی (مانند نفت یا بنزین) حل میشود تا آلکالوئیدها (از جمله کوکائین) استخراج شوند.

– پس از جداکردن لایه آبی، اسید (مانند سولفوریک اسید) اضافه میشود تا کوکائین به شکل نمک (کوکائین سولفات) رسوب کند. این ماده خام به نام خمیر کوکا شناخته میشود.

3. تبدیل به باز کوکائین (Cocaine Base):

– خمیر کوکا با مواد شیمیایی قلیایی (مانند آمونیاک یا وایتکس و جوهر نمک) ترکیب میشود تا ناخالصی ها حذف شوند.

– سپس با حلال هایی مانند اِتر یا استون شستشو داده می شود تا به شکل باز کوکائین (یک ماده روغنی و ناخالص) درآید.

4. خالص سازی و تبدیل به کوکائین هیدروکلراید:

– باز کوکائین با اسید هیدروکلریک ترکیب میشود تا به شکل پودر سفید و قابل حل در آب، یعنی کوکائین هیدروکلراید تبدیل شود.

– در این مرحله ممکن است از مواد شیمیایی مانند پرمنگنات پتاسیم برای خالص سازی بیشتر استفاده شود.

خطرات و پیامدهای این فرآیند:

مواد شیمیایی خطرناک: استفاده از حلالهای آلی (مثل اِتر، نفت)، اسیدها و قلیاها میتواند باعث انفجار، آتش سوزی یا مسمومیت شدید شود.

آلودگی محیط زیست: پساب های سمی این فرآیند، خاک، آبهای زیرزمینی و اکوسیستم را نابود می کند.

پیامدهای انسانی: افراد در معرض مواد سمی، دچار بیماریهای ریوی، پوستی و عصبی میشوند.

قیمت کوکائین به عوامل متعددی مانند مکان جغرافیایی، خلوص، عرضه و تقاضا، و ریسکهای مرتبط با قاچاق بستگی دارد. این ارقام صرفاً بر اساس دادههای تخمینی از بازارهای غیرقانونی و اطلاعات سایت های خبری است و به دلیل ماهیت پنهان این فعالیتها، دقیق بودن آنها تضمین شده نیست ( حتی در خود سایت های معتبر خبری) . همچنین ذکر این نکته ضروری است که تولید، خریدوفروش، یا مصرف مواد مخدر غیرقانونی است و عواقب شدید قانونی و انسانی دارد.

برآورد قیمت ۱۵ تن کوکائین خالص:

در کشورهای تولیدکننده مانند کلمبیا قیمت هر کیلوگرم کوکائین خالص ممکن است بین ۱,۰۰۰ تا ۲,۰۰۰ دلار باشد یک زیردریایی با 15 تن کوکایین ارزشی برابر با ۳۰ میلیون دلار دارد اگر این حجم به آمریکای مرکزی برود قیمت ممکن است به ۵,۰۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ دلار به ازای هر کیلوگرم افزایش یابد که ارزشی معادل ۷۵ میلیون تا ۱۵۰ میلیون دلار پیدا می کند و در آمریکا: ۱۵,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ دلار بهازای هر کیلوگرم برابر با ۲۲۵ میلیون تا ۴۵۰ میلیون دلار و در اروپا: ۳۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ دلار به ازای هر کیلوگرم برابر با ۴۵۰ میلیون تا ۹۰۰ میلیون دلار ارزش پیدا می کند پس ساخت یک زیردریایی حتی با قیمت 30 میلیون دلار برای رساندن مواد به اروپا توجیح پذیر است و این قیمت ها فقط قیمت کوکایین خالص است که معمولا برای فروش عمده و خرد به خلوص 30 درصدی میرسانند

مواد رایج برای رقیق سازی کوکائین

گروههای قاچاق معمولاً برای افزایش سود خود، کوکائین را با موادی ارزان قیمت مخلوط می کنند تا حجم آن را بیشتر کنند و با فریب مصرف کنندگان با ایجاد ظاهری خالص با وجود ناخالصی های خطرناک فروش آن را راحت تر کنند هرچند در بعضی کشورها حمل حجم بیشتر با خلوص کمتر، در صورت کشف، مجازات کمتری نیز دارد . این مواد اغلب سمی و مضر برای سلامت، یا حتی کشنده هستند. برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

1. مواد بی اثر شیمیایی:

بیکربنات سدیم (جوش شیرین): برای تغییر شکل کوکائین به نوعی کراک

تالک یا نشاسته: برای افزایش حجم پودر

پودر قند: برای جبران کاهش اثرات کوکائین

2داروهای بی حسی موضعی:

لیدوکائین یا بنزوکائین: برای ایجاد حس بی حسی مشابه کوکائین روی زبان.

3 مواد محرک خطرناک:

آمفتامین ها یا کافئین: برای تقویت اثرات محرک کوکائین.

فنتانیل (در موارد نادر): یک ماده افیونی قوی که اعتیاد آور بدون قابلیت ترک است و برای ایجاد مشتری دایمی استفاده میشود که اما در صورت استفاده بدون اندازه دقیق خطر اُوردوز مرگبار را افزایش می دهد.

4مواد سمی و ناشناخته:

حشره کش ها یا گرد و غبار ساختمانی : به عنوان پرکننده های ارزان.

لوامیزول (ضدکرم دامپزشکی): برای جلوگیری از تجزیه کوکائین در بدن، اما با عوارضی مانند تخریب سیستم ایمنی.

مقالاتی در مورد زیر دریایی

ده زیر دریایی برتر تهاجمی جهان

زیر دریایی غدیر ساخت ایران

زیر دریایی فاتح ساخت ایران

نوشته زیردریایی های حامل مواد مخدر Narco Submarines اولین بار در پل تنگ. پدیدار شد.

پایگاه خبری پل تنگ – مهدی امرائی

پایگاه خبری پلدختر
پایگاه خبری پل تنگ » زیردریایی های حامل مواد مخدر Narco Submarines

دیدگاهتان را بنویسید

هجده − 4 =

پایگاه خبری پلدختر

پل تنگ Pol Tang