
سوختن یک دستگاه AMG One در آلمان: ۲۷۳ دستگاه باقی مانده
به گزارش پایگاه خبری پل تنگ؛، تصاویر دلخراشی از سوختن یک دستگاه مرسدس-AMG One، اولین ابرخودروی این برند با فناوری الهامگرفته از فرمول یک، در شبکههای اجتماعی منتشر شده است. این خودرو که تنها ۲۷۵ دستگاه از آن در جهان تولید شده، دو ماه پس از نمایش در یک رویداد فناوری در آلمان، در آتش سوخت. اکنون تنها ۲۷۳ دستگاه از این ابرخودروی کمیاب باقی مانده است.
این ابرخودرو که قیمتی بالغ بر ۲.۷۲ میلیون دلار (بدون احتساب آپشنها) دارد، در شهر اولدنبورگ آلمان دچار آتشسوزی شد. ویدئوهای منتشرشده نشان میدهند که شعلههای آتش و دود غلیظ، این شاهکار مهندسی را بهطور کامل در برگرفتهاند. پس از رسیدن آتشنشانان، خودرو کاملاً سوخته و پوشیده از فوم خاموشکننده بود، اما دیگر چیزی برای نجات باقی نمانده بود.
این خودرو پیشتر در نمایشگاه تکنو کلاسیکا اسن (Techno Classica Essen) از ۲۰ تا ۲۴ فروردین ۱۴۰۴، در فاصله حدود ۲۵۰ کیلومتری جنوب اولدنبورگ، به نمایش درآمده بود. شماره پلاک خودرو تأیید میکند که این همان دستگاه حاضر در نمایشگاه بوده است.
مرسدس میدانست که این خطر وجود دارد!
مرسدس-AMG از ابتدا میدانست که سیستم هیبریدی پیچیده این خودرو، که از فناوری فرمول یک اقتباس شده، ممکن است مشکلساز شود. به همین دلیل، تحویل نسخه تولیدی پروژه وان (Project One) که در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۷ رونمایی شد، نزدیک به شش سال طول کشید. اولا کالنیوس، مدیرعامل سابق مرسدس-بنز، در اظهارنظری طنزآمیز گفته بود: «احتمالاً وقتی این پروژه را تأیید کردیم، هوشیار نبودیم!» اما با وجود چالشهای فراوان، مرسدس این ابرخودرو را به تولید رساند.
این خودرو پیشتر نیز سابقه آتشسوزی داشته است. در اردیبهشت ۱۴۰۲، یک دستگاه دیگر از AMG One در یک تریلر بسته دچار حریق شد. هنوز اطلاعاتی درباره علت دقیق آتشسوزی اخیر در دست نیست و ما با مرسدس تماس گرفتهایم تا جزئیات بیشتری دریافت کنیم.

سریعترین خودروی تولیدی در نوربرگرینگ
مرسدس-AMG One عنوان سریعترین خودروی تولیدی در پیست نوربرگرینگ نوردشلایفه (Nurburgring Nordschleife) را در اختیار دارد. در تاریخ ۱ مهر ۱۴۰۳، این خودرو با رانندگی مارو انگل، راننده حرفهای، یک دور پیست معروف به «جهان سبز» (Green Hell) را در زمان خیرهکننده ۶ دقیقه و ۲۹.۰۹۰ ثانیه طی کرد و رکورد قبلی خود (۶ دقیقه و ۳۵.۱۸۳ ثانیه) را بهبود بخشید. این ابرخودرو اولین خودروی خیابانی است که زمان زیر ۶:۳۰ دقیقه را ثبت کرده است.
این ابرخودرو مجهز به یک سیستم هیبریدی قدرتمند است که شامل یک موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ و دو موتور الکتریکی در محور جلو، یک توربوشارژر MGU-H و یک موتور الکتریکی MGU-K متصل به گیربکس است. این سیستم در مجموع ۱۰۴۹ اسببخار (۱۰۶۳ اسببخار متریک) تولید میکند و گشتاور آن به دلیل پیچیدگی پیشرانه، غیرقابل اندازهگیری اعلام شده است.
شتاب صفر تا صد این خودرو حدود ۲.۸ ثانیه، زمان یکچهارم مایل ۱۰.۲ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۳۵۲ کیلومتر بر ساعت است. با این حال، این سیستم در سرعتهای پایین با مشکل خنکسازی مواجه است و به همین دلیل در محیطهای شهری مستعد خطراتی مانند آتشسوزی است.

چالشهای مهندسی و ایمنی
مهندسان مرسدس برای کاهش دور موتور در حالت درجا (Idle) که در خودروهای فرمول یک بین ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دور در دقیقه است، با چالشهای زیادی مواجه شدند. این میزان برای یک خودروی خیابانی غیرعملی است و میتواند به داغ شدن بیش از حد پیشرانه منجر شود. موتور ۱.۶ لیتری توربو یا باتری ۸.۴ کیلوواتساعتی ممکن است مسئول این آتشسوزی باشند، اما هنوز اطلاعات دقیقی در این مورد منتشر نشده است.
این ابرخودرو نیاز به بازسازی موتور پس از هر ۵۰,۰۰۰ کیلومتر (حدود ۳۱,۰۰۰ مایل) دارد، که نسبت به خودروهای فرمول یک پیشرفت قابلتوجهی محسوب میشود، اما همچنان هزینه نگهداری بالایی را به مالکان تحمیل میکند.
آینده مرسدس-AMG One
این حادثه نگرانیهایی درباره ایمنی سیستم هیبریدی پیچیده این خودرو ایجاد کرده است. با وجود تلاشهای مهندسان AMG در طول هفت سال توسعه، به نظر میرسد پیشرانه این ابرخودرو همچنان ریسک بالایی دارد. تمام ۲۷۵ دستگاه تولیدی این خودرو پیش از رونمایی رسمی فروخته شده بودند. حتی مانی خوشبین، سرمایهدار معروف املاک، یکی از این خودروها را خریداری کرده، اما به دلیل قوانین نمایش و رانندگی (Show and Display) در آمریکا، تنها مجاز به رانندگی ۴,۰۲۳ کیلومتر در سال با آن است.
امیدواریم راننده این خودرو در حادثه اخیر آسیبی ندیده باشد. این اتفاق بار دیگر نشان داد که فناوریهای پیشرفته، هرچند خیرهکننده، میتوانند چالشهای غیرمنتظرهای به همراه داشته باشند.
پایگاه خبری پل تنگ – رضا نوری مقدم
