
شرایط فروش و ثبت نام ماشین برقی (خرداد ۱۴۰۳)
ده هزار نفر از طریق قرعهکشی برای خرید خودرو انتخاب شدهاند
در اقدامی که نشاندهنده اشتیاق فزاینده مردم ایران به خودروهای برقی است، بیش از ۱۴۰ هزار نفر برای خرید ۱۰ هزار خودروی برقی که به تازگی به کشور وارد شدهاند، ثبت نام کردهاند.
این حجم تقاضا نشان میدهد که علیرغم چالشهایی مانند هزینه بالا و کمبود زیرساختهای شارژ، تقاضا برای این نوع خودروها در ایران به طور قابل توجهی در حال افزایش است.
ثبت نام برای این خودروها از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودرو انجام شده بود و متقاضیان برای ثبت نام، باید مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را به صورت وکالتی در یکی از بانکهای واجد شرایط واریز میکردند.
با توجه به اینکه تعداد خودروهای موجود محدود بود، در نهایت ۱۰ هزار نفر از طریق قرعهکشی برای خرید خودرو انتخاب شدند.
انتخاب خودروهای برقی از طریق قرعهکشی انجام شد و ۱۰ هزار نفر از بین ۱۴۰ هزار متقاضی خوش شانس، خودروهای خود را در ۹۰ روز آینده تحویل خواهند گرفت.
متقاضیانی که در قرعهکشی انتخاب نشدند، میتوانند در دورههای بعدی که از طریق سامانه اعلام میشود، برای خرید خودرو ثبت نام کنند.
این موضوع نشاندهنده گامی مثبت در جهت توسعه صنعت خودروهای برقی در ایران است و میتواند به کاهش آلودگی هوا و وابستگی به واردات سوختهای فسیلی کمک کند.
با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند که برای رونق گرفتن واقعی این بازار، نیاز به اقدامات بیشتری مانند توسعه زیرساختهای شارژ، ارائه مشوقهای بیشتر به خریداران و کاهش قیمت خودروهای برقی است.

دور دوم فروش خودروهای برقی: شرایط جدید و نکات مهم
دومین مرحله فروش خودروهای برقی وارداتی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودروهای برقی به نشانی evauto.ir از ۳۰ اردیبشهت آغاز شده و تا پایان روز شنبه ۵ خردادماه ادامه خواهد داشت.
در این طرح، متقاضیان میتوانند با ثبتنام در سامانه و واریز مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به حساب وکالتی، شانس خود را برای خرید خودروهای برقی وارداتی امتحان کنند.
نکات مهم این طرح:
- ثبتنام:
- متقاضیان باید در سامانه evauto.ir ثبتنام و حساب وکالتی به نام خودروی برقی افتتاح کنند.
- مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی مسدود خواهد شد.
- برداشت وجه از حساب وکالتی به منزله انصراف از ثبتنام تلقی میشود.
- اولویتبندی:
- پس از پایان ثبتنام، اولویتبندی در حضور نهادهای نظارتی انجام خواهد شد.
- متقاضیان میتوانند وضعیت تخصیص را در پروفایل خود مشاهده کنند.
- انصراف:
- انصراف از معامله تا زمان انعقاد قرارداد نهایی با واردکننده خودرو بدون جریمه امکانپذیر است.
- تخصیص خودرو:
- صرف ثبتنام و واریز وجه، تضمینی برای تخصیص خودرو نیست.
- تخصیص خودرو بر اساس میزان عرضه و تقاضا انجام خواهد شد.
- حذف متخلفان:
- متقاضیانی که وجه خود را واریز نکنند یا در موعد مقرر ثبتنام نکنند، از اولویتبندی سامانه حذف خواهند شد.
- اشتراک اطلاعات:
- اطلاعات متقاضیان طبق قوانین مربوطه در اختیار نهادهای ذیربط قرار خواهد گرفت.
تفاوت با دور اول:
در دور اول فروش خودروهای برقی، فقط افرادی که در اسفند ۱۴۰۱ پیشثبتنام کرده بودند، میتوانستند برای خرید خودرو اقدام کنند. اما در دور دوم، ثبتنام برای عموم آزاد شده است. همچنین، مبلغ پیشپرداخت در دور دوم از ۵۰۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است.
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام، میتوانید به سامانه evauto.ir مراجعه کنید.

دور اول فروش خودروهای برقی
از ۱۶ تا ۱۸ اردیبهشت، نخستین مرحله پیشفروش خودروهای برقی وارداتی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو به نشانی saleauto.ir انجام شد. این طرح، فرصتی برای آن دسته از افرادی بود که در اسفند ۱۴۰۱ پیشثبتنام کرده بودند و میتوانستند یکی از ۶ خودرو وارداتی، که ۴ مدل آن برقی بود، را انتخاب کنند.
جزئیات طرح:
- شرایط: فقط متقاضیانی که در اسفند ۱۴۰۱ پیشثبتنام کرده بودند، مجاز به انتخاب خودرو بودند.
- نحوه ثبتنام: ثبتنام از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام شد.
- خودروهای قابل عرضه: ۶ خودرو وارداتی، شامل ۴ مدل برقی، در این طرح عرضه شد.
- قیمت: قیمتها به صورت علیالحساب اعلام شده بود و هزینههای جانبی به آن اضافه میشد.
- نکته: تا زمان آماده شدن سامانه اختصاصی خودروهای برقی، عرضه آنها از طریق سامانه یکپارچه انجام خواهد شد.
موارد قابل توجه:
- در این مرحله، ثبتنام جدیدی انجام نشد و فقط به متقاضیان پیشثبتنامکننده در اسفند ۱۴۰۱، امکان انتخاب خودرو داده شد.
- برای اولین بار، در طرح فروش خودروهای وارداتی، ۴ مدل برقی نیز عرضه شد.
- قیمت خودروهای برقی به طور علیالحساب اعلام شده بود و ممکن است در آینده تغییر کند.
این طرح چه بازتابی داشت؟
برخی از کارشناسان معتقدند که استقبال از این طرح به دلیل قیمت بالا، محدودیت در مدلهای عرضه شده و عدم تناسب قیمت با کیفیت خودروها، چندان بالا نبوده است. از طرف دیگر، برخی دیگر معتقدند که این طرح، گامی مثبت در جهت توسعه بازار خودروهای برقی در ایران است و میتواند به افزایش آگاهی و تقاضا برای این نوع خودروها کمک کند.
پایگاه خبری پل تنگ – رضا نوری مقدم
