
مصادیق حقالناس را بشناسیم
به گزارش پایگاه خبری پل تنگ؛ نماینده ولیفقیه در لرستان با بیان اینکه عدم رعایت حقوق دیگران ظلم است، گفت: حفظ آبروی مردم، پرهیز از افشای اسرار دیگران، نسبت دادن دروغ به دیگران، رعایت نکردن حجاب، عدم پرداخت خمس و زکات، روزهخواری، رشوهخواری و عدم پرداخت قرض از مصادیق حقالناس هستند.
حجتالاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی، نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه خرمآباد در جلسه تفسیر قرآن با عنوان «آموزههایی از قرآن کریم» چهارشنبه، ۳۱ فروردین در حسینیه حبیب ابن مطاهر خرمآباد برگزار شد، با بیان اینکه ظلم از مواردی است که سبب میشود انسان مشمول هدایت الهی نشود و از مصادیق ظلم، پایمال کردن حقوق دیگران، عدم رعایت حقالناس و… است، اظهار کرد: حقالناس یک امر وسیع است و دامنه وسیعی را در پی دارد و مجازاتها در این رابطه نیز بر اساس میزانی است که آسیب میزند.
وی با بیان اینکه حفظ آبروی دیگران، پرهیز از غیبت، پرهیز از دروغ بستن به دیگران، پرهیز از افشای اسرار دیگران و… از جمله مصادیق حقالناس است، افزود: ممکن است افراد در خفا، خطاهایی داشته باشند، ما حق نداریم که آنها را عیان و آشکار کنیم، در فضای مجازی بنویسیم و بگوییم، اینها حرام است.
نماینده ولیفقیه در لرستان با تأکید بر اینکه زمانی هست که موضوع جنبه اجتماعی دارد که آن را سازمانهای متولی پیگیری میکنند اما در کوچه و بازار ما نباید افشای سر کنیم، افزود: اعمال نفوذ و تبعیض در میان مردم از مصادیق عدم رعایت حقالناس و ظلم است.
این مفسر قرآن کریم با تأکید بر اینکه حقالناس یک امر وسیع است، عدم پرداخت زکات، خمس، روزهخواری در عیان و آشکار از جمله مصادیق حقالناس و حقالله است، اضافه کرد: بدحجابی از این جهت که تأثیر منفی دارد و به خانوادهها آسیب میزند، پیامدها و پروندههای زیادی به دنبال دارد، حقالناس است.
وی با بیان اینکه کمفروشی جزء حقالناس است، کمکاری به خصوص اگر جنبه اجتماعی داشته باشد، حقالناس است، رشوهخواری، ظلم و حقالناس است، گفت: امام حسین(ع) در شب عاشورا به یارانش فرمود هر کس از شما حقالناس به گردن دارد برود، با این کارش نشان داد و فهماند، حتی کشته شدن در راه خدا معادل با حقالناس نیست، حقالناس را پاک نمیکند، حقالناس گاهی ممکن است مالی و گاهی نیز ممکن است اشکی باشد که در اثر ظلم و ستم از چشم کسی جاری شده است.
نماینده ولیفقیه در لرستان با تأکید بر اینکه حقالناس ممکن است آه مظلومی باشد که از سینه گداختهای خارج شده است، افزود: در این راستا در روایات معصومین رعایت حقالناس آنقدر اهمیت داده شده است و امام محمدباقر(ع) فرمود: یک قطره خون شهید همه گناهانش را پاک میکند مگر دینی که به گردنش باشد، جبران آن این است که این دین پرداخت شود و رسول گرامی اسلام نیز میفرماید: کسی که حقالناس به گردنش باشد شهید هم شود بر دروازه بهشت ایستاده است ولو آن دین از آن یک یهودی باشد.
شاهرخی افزود: حتی اگر کسی به نیت عدم پرداخت قرض از کسی قرض کند، از مصادیق ظلم و حقالناس است، امام علی(ع) میفرماید: اگر آنچه روی زمین است را به من بدهید تا یک پوست جویی را از دهان مورچهای به ظلم خارج کنم، این کار را نخواهم کرد، امام صادق(ع) نیز فرمود: هیچ عبادتی بالاتر از این نیست که انسان حق مؤمن را به او ادا کند، در روی پل صراط کمین گاهی هست که در آنجا خدا ایستاده، در باب حقوق مردم خداوند در کمینگاه ایستاده است به طوری که اگر محاسبات و رعایت حقوق مردم سهواً از قلم فرشتگان بیفتد، بر روی پل صراط جایگاه رفیعی به نام مرصاد هست که هیچ بندهای از بندگانی که ظلم کرده است، از آن نقطه عبور نخواهد کرد، کسی که به ظلم از برادر مؤمن خود چیزی را تصرف کرده باشد و آن را برنگرداند، خداوند در روز قیامت خوراک او را شعلههای آتش قرار خواهد داد.
وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه در فرهنگ معارف اسلامی چیزی به نام «رد مظالم» وجود دارد، اظهار کرد: نباید ظلم آشکار به زندگی انسان آید، اما اگر انسان ظلمی انجام داده ولی نمیداند، باید «رد مظالم» کند، مبلغی را کنار بگذارد برای افرادی که مستحق هستند و به نیت شخصی که احتمال میدهد در حق او کار ناحقی را انجام داده، ظلم را از خودش دور کند.
نماینده ولیفقیه در لرستان افزود:: در ماه مبارک رمضان، همه ما نیاز داریم که نگرشی به گذشته و زندگی فردی و اجتماعی خود کنیم، اگر همه رعایت حقوق همدیگر را کنیم جامعه از خیلی از آسیبها محفوظ خواهد ماند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
پایگاه خبری پل تنگ – بساطی
