
معرفی ایکسپنگ مونا M03: مرموز و قدرتمند
به گزارش پایگاه خبری پل تنگ؛، در مراسم رونمایی، متوجه شدیم که نام ایکسپنگ مونا M03 ادای احترامی به تسلا مدل ۳ است که در شش سال گذشته الگوی خودروهای برقی بوده است.
پس از انتشار عکسهای جاسوسی از فضای داخلی ایکسپنگ مونای ام۰۳ چند روز پیش، اکنون تصاویر رسمی این خودرو پیش از عرضه آن در اواخر این ماه منتشر شده است. خریداران ظاهراً میتوانند بین سه رنگ داخلی خاکستری تیره، خاکستری روشن و آبی انتخاب کنند.
بهطور کلی، طرح داخلی بسیار شبیه به تسلا مدل ۳ است و فاقد دکمههای فیزیکی بوده و همه چیز روی یک صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی مرکزی متمرکز شده است. هیچ صفحه ابزار جداگانه یا نمایشگر هدآپ وجود ندارد. علاوه بر این، فضای داخلی مونای ام۰۳ رویکرد مینیمالیستی با خطوط تمیز و ساده دارد. فرمان تختبُعد دارای دو بازو و دو کنترل چرخان است. انتخاب حالت رانندگی از طریق یک دسته روی ستون فرمان انجام میشود.

کنسول وسط دارای دو جا لیوانی در کنار هم در محل اتصال با داشبورد است و فضایی برای شارژ تلفن همراه دارد. تصاویر جاسوسی قبلی نشان میداد که پد شارژ بیسیم تلفن کاملاً بلند است، اما تصاویر جدید رسمیتر نشان میدهد که واقعاً فقط میتواند یک گوشی را جا دهد. سپس یک محفظه بازشو با یک سینی کمعمق در جلو با پورتهای شارژ USB نوع A و USB نوع C وجود دارد.
هر دو صندلی جلو برقی بوده و دارای گرمکن، تهویه و حافظه هستند. صندلی جلو سرنشین را میتوان با یک کلیک به حالت عقب راحت و جادار تغییر داد. در حالت جادار عقب، صندلی جلو ۵۰ درصد به جلو حرکت میکند. خود صندلیها با چرم سوراخدار پوشیده شدهاند. نیمکت عقب تا میشود اما زاویه نسبتاً بالایی دارد، به این معنی که برای حمل بار چندان کاربردی نیست. خود صندوق عقب میتواند ۶۲۱ لیتر را در خود جای دهد و صندلیها با تقسیم شدن و تا شدن حداکثر فضای ذخیرهسازی ۱۶۰۳ لیتری را ایجاد میکنند.
از دیگر ویژگیهای کابین میتوان به سقف پانوراما و آینههای LED در سایهبانها اشاره کرد. مونای ام۰۳ دارای ۱۸ بلندگو با حداکثر توان ۸۴۰ وات و تجربه صوتی ایجاد شده توسط مدیریت صدای پانوراما ۷.۱.۴ است. نورپردازی محیطی ۲۵۶ رنگ وجود دارد و در جلو این نورپردازی از طریق یک سیستم پیچیده ۱.۳۵ متری انجام میشود.

سیستمهای خودرو توسط یک تراشه کوالکام اسنپدراگون ۸۱۵۵ با ۱۶ گیگابایت حافظه تامین میشود. کاربران احتمالاً بیشتر عملکردهای خودرو را با استفاده از دستورات صوتی کنترل میکنند، اما صفحه نمایش از عملکرد چند لمسی نیز پشتیبانی میکند. علاوه بر این، میتواند تصاویر پانوراما ۳۶۰ درجه و نقشههای رندر شده سه بعدی را نمایش دهد.
با این حال، هِه شیائوپنگ، مدیرعامل ایکسپنگ، در توضیح این نام گفت که MONA مخفف Made of New AI (همانطور که در پوستر تیزر M03 دیده میشد) است و دهه گذشته به انرژیهای نوین تعلق داشت اما دهه آینده متعلق به هوش مصنوعی خواهد بود.
Mona یک برند جدید نیست بلکه سری جدیدی تحت برند ایکسپنگ است و همچنان لوگوی ایکسپنگ را حمل میکند.
ایکسپنگ مونا M03 یک خودروی برقی کامپکت با ابعاد ۴۷۸۰ در ۱۸۹۶ در ۱۴۴۵ میلیمتر (طول، عرض، ارتفاع) و فاصله بین دو محور ۲۸۱۵ میلیمتر است.
همانطور که قبلا مطلع شدیم فضای صندوق عقب آن ۶۲۱ لیتر است و امروز ایکسپنگ تاکید کرد که این فضا قابل قیاس با یک شاسیبلند سایز متوسط است.
علاوه بر این، درب صندوق عقب برقی در تمامی مدلها وجود دارد و زاویه باز شدن آن قابل تنظیم توسط کاربر است.

در کنار هِه شیائوپنگ، خوانما لوپز، نایب رئیس مرکز طراحی ایکسپنگ، روی صحنه حاضر شد. با این حال، با توجه به اینکه او تنها ماه گذشته به ایکسپنگ پیوسته، بعید به نظر میرسد که تاثیر زیادی روی طراحی ایکسپنگ مونا M03 داشته باشد.
رسانههای چینی علاقهمند به برجسته کردن این نکته هستند که او رئیس بخش طراحی بیرونی در فراری بوده است.
با این حال، سابقه کاری او ۲۴ سال را در بر میگیرد و در برندهای زیادی فعالیت کرده است که آخرین آنها BYD در سال ۲۰۱۸ و چانگان در سال ۲۰۲۰ بوده است. برخلاف اکثر طراحان، او روی طراحی داخلی و خارجی خودرو کار کرده است.
لوپز، ایکسپنگ مونا M03 را «خودرویی بسیار زیبا برای جوانان» توصیف کرد. این خودرو از زبان طراحی «Smart Design AI quantitative aesthetics» بهره میبرد.
ایکسپنگ طراحی چراغهای جلو را ۰۱۰ مینامد. این طراحی سه بعدی جداگانه بسیار قابل تشخیص است و دارای ۳۰۰ لامپ LED است که میتواند تا ۱۵۰ متر را روشن کند.
همانطور که قبلا گزارش داده بودیم، ایکسپنگ توجه ویژهای به کاهش مقاومت هوا در این خودرو داشته است.

برای رسیدن به این هدف، Mona M03 تحت ۱۰ تست تونل باد به مدت بیش از ۱۰۰ ساعت در هر تست قرار گرفت.
در طی این تستها، ۱۵ ناحیه کلیدی بهینه شدند که منجر به کاهش ۰.۰۸۵ ضریب درگ و افزایش برد خودرو تا ۶۰ کیلومتر شد.
بزرگترین کاهش مقاومت هوا ناشی از ورودی هوای فعال (AGS) است که ایکسپنگ ادعا میکند اولین بار در یک مدل تولید انبوه به کار رفته است.
این سیستم که تقریبا ۱ متر طول دارد، به تنهایی باعث کاهش ۰.۰۲۳ ضریب درگ و افزایش ۱۵.۶ کیلومتری برد میشود.
رونمایی امروز تنها نمای بیرونی خودرو را نشان داد. ایکسپنگ مونا M03 تنها دارای یک واحد اطلاعات سرگرمی مرکزی شناور و بزرگ بدون پنل ابزار، یک فرمان دو شاخه و گزینه نمایشگر سرگرمی عقب است.
این خودرو به سیستم کمک رانندگی XNGP مجهز خواهد شد و همچنین کنترل صوتی برای عملکردهای خودرو وجود خواهد داشت.
جزئیات کمی در مورد قوای محرکه و عملکرد خودرو ارائه شد که قبلا نمیدانستیم. خریداران میتوانند بین موتور برقی ۱۴۰ یا ۱۶۰ کیلووات انتخاب کنند. ح سرعت نهایی خودرو ۱۵۵ کیلومتر بر ساعت است و از باتریهای لیتیوم آهن فسفات BYD Blade استفاده میکند. نسخههای با برد ۵۱۵ و ۶۲۰ کیلومتر عرضه خواهند شد.
جدول خلاصه مشخصات ایکسپنگ مونا M03
مشخصه | مقدار |
---|---|
نام | Xpeng Mona M03 |
نوع | هاچبک برقی |
برد | ۵۱۵ کیلومتر یا ۶۲۰ کیلومتر |
ضریب درگ (Cd) | ۰.۱۹۴ |
موتور | ۱۴۰ کیلووات یا ۱۶۰ کیلووات |
حداکثر سرعت | ۱۵۵ کیلومتر بر ساعت |
باتری | لیتیوم آهن فسفات BYD Blade |
ویژگیها | سیستم کمک رانندگی XNGP، کنترل صوتی، نمایشگر سرگرمی مرکزی بزرگ، فرمان دو شاخه، عدم وجود پنل ابزار |
وضعیت | رونمایی شده، تاریخ عرضه و قیمتگذاری نامشخص |
گالری تصاویر
پایگاه خبری پل تنگ – رضا نوری مقدم
