
معرفی بامو ویژن درایوینگ اکسپرینس: عصر خودروهای خودران
به گزارش پایگاه خبری پل تنگ؛، بامو متعهد شده است که «لذت رانندگی» را حتی در دوران خودروهای خودران حفظ کند. این خودروساز آلمانی تضمین میدهد که مدلهای آیندهاش همچنان سرگرمکننده و جذاب برای رانندگی باشند، حتی اگر همیشه نیازی به راننده نداشته باشند.
بامو در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵ با رونمایی از پروتوتایپ شگفتانگیز بامو ویژن درایوینگ اکسپرینس (BMW Vision Driving Experience)، بار دیگر تعهد خود به حفظ لذت رانندگی را به نمایش گذاشت. این سدان مفهومی چهارموتوره که از بامو ویژن نئو کلاس کانسپت الهام گرفته و پیشنمایشی از سری ۳ آینده است، بهعنوان «سریعترین میز آزمون جهان» توصیف میشود.

این خودرو با گشتاور خیرهکننده ۱۷۹۷۸ نیوتنمتر و نیروی روبهپایین تا ۱۲۰۰ کیلوگرم، نهتنها برای شتابگیری برقآسا و پیچیدن فوقسریع طراحی شده، بلکه به گفته بامو، «محدودیتهای فیزیک رانندگی» را به چالش میکشد. این توانایی در نمایشگاهی بهصورت عملی نشان داده شد که خودرو با قدرت از یک رمپ با شیب ۵۵ درجه بالا رفت.

قلب لذت
ویژن درایوینگ اکسپرینس مجهز به سیستم مدیریت قدرت نوآورانه «قلب لذت» است که در خودروهای برقی آینده بامو به کار خواهد رفت. این سیستم، کنترل دقیقتر و تجربه رانندگی پویاتر را تضمین میکند. به گفته برند کوربر، مدیر محصولات بامو، «لذت رانندگی و تواناییهای دینامیک خودرو در آینده حتی از گذشته مهمتر خواهند شد.»

تضاد با روند خودکارسازی صنعت خودرو
نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۵ نشاندهنده تمرکز گسترده خودروسازان بر فناوریهای خودران و خودکارسازی حملونقل بود. برای مثال، فولکسواگن سیستم کمکراننده جدیدی با قابلیتهای خودکار سطح ۲++ برای بزرگراهها و خیابانهای شهری معرفی کرد. هواوی نیز از سیستم خودران سطح ۳ خود رونمایی کرد که قرار است در سال جاری روی نزدیک به چهار میلیون خودرو نصب شود. همچنین، برند زیکر از گروه جیلی، خودروی شوتینگ بریک ۰۰۷ را به نمایش گذاشت که میتواند بهصورت خودکار در موقعیت مناسب برای اتصال به شارژر رباتیک پارک کند.

با وجود این رقابت فشرده در حوزه خودرانها، بامو با تأکید بر لذت رانندگی، رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است. کوربر در گفتوگو با مجله اتوکار تأکید کرد: در حالی که همه به سمت خودکارسازی پیش میروند، چرا ما روی رانندگی تمرکز داریم؟» او معتقد است که بامو باید به ارزشهای اصلی و میراث خود بهعنوان سازنده خودروهای جذاب برای رانندگان وفادار بماند.

چرا لذت رانندگی همچنان مهم است؟
کوربر پیشبینی میکند که با هوشمندتر شدن خودروها و کاهش نیاز به دخالت انسان در رانندگی روزمره، رانندگان بهصورت آگاهانه تصمیم خواهند گرفت که چه زمانی خودشان پشت فرمان بنشینند. او میگوید: در شهرها، ترافیک یا رفتوآمدهای روزمره، رانندگی چندان لذتبخش نیست. اما در موقعیتهای دیگر، افراد بهصورت آگاهانه رانندگی را انتخاب میکنند و در این شرایط، دینامیک جذاب خودرو اهمیت بیشتری پیدا میکند.

او به افزایش محبوبیت موتورسواری در جادههای روستایی چین در آخر هفتهها اشاره کرد و آن را نشانهای از رشد علاقه به استفاده تفریحی از وسایل نقلیه دانست. کوربر افزود: چرا باید همهچیز به سمت تبدیل خودرو به یک تاکسی رباتیک (Robotaxi) پیش برود؟ سرمایهگذاری روی یک خودروی احساسی و سپس استفاده غیرفعال از آن منطقی نیست.

تعهد بامو به هویت خود
آدریان ون هویدونک، مدیر طراحی گروه بامو، نیز این دیدگاه را تأیید کرد و به اتوکار گفت: ما میخواهیم مشتریانمان همیشه کنترل را در دست داشته باشند. آنها باید تصمیم بگیرند که چه زمانی میخواهند رانندگی کنند یا چه زمانی خودرو بهصورت خودران عمل کند.» او افزود که در مدلهای نئو کلس، سیستم «قلب لذت» ویژگیهای هندلینگ خودرو را بهبود میبخشد.

اولین خودرویی که به این کنترلر جدید مجهز خواهد شد، نسل بعدی بامو iX3 است که در نمایشگاه خودروی مونیخ در سپتامبر ۲۰۲۵ رونمایی میشود.
بامو با ویژن درایوینگ اکسپرینس نشان داد که حتی در عصر خودروهای خودران، لذت رانندگی همچنان در قلب این برند باقی خواهد ماند. این خودروساز نهتنها به دنبال نوآوری در فناوریهای خودران است، بلکه میخواهد تجربهای احساسی و پویا را برای رانندگان فراهم کند. کوربر تأکید کرد: ما برای کل بازار خودرو نمیسازیم؛ ما برای گروه خاصی از مشتریان کار میکنیم و میخواهیم به هویت بامو وفادار بمانیم.
پایگاه خبری پل تنگ – رضا نوری مقدم
