
معرفی ب ام و M2 CS مدل ۲۰۲۶: هیولای کامپکت باواریایی
نسخه جدید این مدل ویژه، نهایت لذت رانندگی را چه به عنوان یک خودروی پیست (track tool) و چه در استفاده روزمره ارائه میدهد. همانند بامو M2 ریسینگ که بر اساس شاسی آخرین نسل M2 ساخته شده، بامو M2 CS نیز در کارخانه گروه بامو در سان لوئیس پوتوسی مکزیک تولید خواهد شد. همانطور که از سایر مدلهای ویژه BMW M GmbH انتظار میرود، بامو M2 CS در تعداد محدود تولید خواهد شد. بازارهای فروش کلیدی آن ایالات متحده آمریکا، آلمان و چین هستند. عرضه به بازار از اواخر تابستان ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد و قیمت بامو M2 CS در آلمان ۱۱۵,۰۰۰ یورو تعیین شده است.

بامو M2 CS جدید بر پایه نسل دوم بامو M2 توسعه یافته و سطح عملکردی را که پیش از این نیز خارقالعاده بود، به طور قابل توجهی بهبود میبخشد. به عنوان مثال، موتور شش سیلندر خطی دور بالای مجهز به فناوری M TwinPower Turbo در بامو M2 CS قدرتی معادل ۳۹۰ کیلووات (۵۳۰ اسب بخار) تولید میکند. این میزان، ۳۷ کیلووات (۵۰ اسب بخار) بیشتر از بامو M2 فعلی است. بدین ترتیب، بامو M2 CS از نظر عملکرد با بامو M3 کامپتیشن سدان مجهز به M xDrive و بامو M4 کامپتیشن کوپه مجهز به M xDrive برابری میکند. بامو M2 CS نیروی خود را از طریق گیربکس هشت سرعته M Steptronic با Drivelogic که به صورت استاندارد عرضه میشود، به چرخهای عقب منتقل میکند.
کاهش وزن محسوس به لطف طراحی هوشمند سبکوزن
شرکت BMW M GmbH وزن این نسخه ویژه را در مقایسه با M2 استاندارد، حدود ۳۰ کیلوگرم کاهش داده است. این مهم از طریق اصلاحاتی شامل استفاده هوشمندانه از تکنیکهای طراحی سبکوزن محقق شده است. به عنوان مثال، بامو M2 CS از قطعات متعددی در بخش بیرونی و داخلی بهره میبرد که از پلاستیک تقویتشده با فیبر کربن (CFRP) ساخته شدهاند. همچنین، این خودرو به صورت استاندارد به رینگهای آلیاژی سبک M فورجکاری شده مجهز خواهد بود. در نتیجه، نسخه CS سبکترین بامو M2 در نسل فعلی خواهد بود.

پیشرانه شش سیلندر خطی ارتقایافته با افزایش چشمگیر قدرت و گشتاور
بخش BMW M GmbH برای بامو M2 CS، نسخه ارتقا یافتهای از موتور ۳.۰ لیتری شش سیلندر خطی موجود در M2 استاندارد را انتخاب کرده است. این امر تجربه عملکردی را در این نسخه ویژه، به خصوص در شرایط رانندگی بسیار پویا، تشدید میکند. این پیشرانه ویژگیهای قدرتی متمایز موتور را برجستهتر کرده و تحویل خطی نیرو – که تا دورهای بالای موتور ادامه دارد و از مدلهای M آشناست – را به خوبی نمایان میسازد. در مقایسه با بامو M2 مجهز به گیربکس هشت سرعته استاندارد M Steptronic با Drivelogic، حداکثر گشتاور با افزایش ۵۰ نیوتنمتری (۳۷ پوند-فوت) به ۶۵۰ نیوتنمتر (۴۷۹ پوند-فوت) رسیده و در محدوده دور موتور گسترده ۲,۶۵۰ تا ۵,۷۳۰ دور در دقیقه در دسترس است. موتور حداکثر قدرت خود یعنی ۳۹۰ کیلووات (۵۳۰ اسب بخار) را در ۶,۲۵۰ دور در دقیقه تولید میکند و حداکثر دور موتور آن به ۷,۲۰۰ دور در دقیقه میرسد. به منظور فراهم آوردن واکنشهای بسیار سریع به درخواستهای راننده برای شتابگیری و تبدیل ویژگیهای عملکردی بهبودیافته موتور به تجربهای به ویژه هیجانانگیز، نگاشت (mapping) و پاسخ پدال گاز در تمامی حالتهای رانندگی که از طریق منوی M Setup قابل انتخاب هستند، بهینهسازی شده است.

تخصص مسابقهای، الهامبخش عملکردی بینظیر
بامو M2 CS جدید با عملکرد بهبودیافته خود، ادعای صدرنشینی در بخش خودروهای کامپکت عملکرد بالا را مستحکمتر میکند. این مشخصات عملکردی با اصلاح مدیریت موتور به دست آمده و گواهی دیگری بر پتانسیل فوقالعاده پیشرانه شش سیلندر خطی توسعهیافته توسط BMW M GmbH است که به عنوان پایه و اساس پیشرانه مورد استفاده در خودروی مسابقهای BMW M4 GT3 EVO نیز عمل میکند. فناوری M TwinPower Turbo این پیشرانه شامل یک جفت توربوشارژر مونو اسکرول (mono-scroll) است که هر کدام هوای فشرده را به سه سیلندر میرسانند، یک اینترکولر غیرمستقیم که توسط یک مدار با دمای پایین تغذیه میشود و یک دریچه اطمینان (wastegate) با کنترل الکترونیکی. این مجموعه فناوری همچنین شامل سیستم تزریق سوخت با دقت بالا (High Precision Injection) است که با حداکثر فشار ۳۵۰ بار کار میکند، سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها VALVETRONIC و سیستم زمانبندی کاملاً متغیر میل بادامک Double-VANOS. این پیشرانه همچنین دارای مجموعهای از جزئیات است که مستقیماً از طراحی خودروهای مسابقهای به عاریت گرفته شدهاند، از جمله پاسخدهی فوقالعاده سریع، عطش به دور موتور بالا و قابلیت عملکرد بالا در پیست. این جزئیات شامل یک بلوک سیلندر (crankcase) بسیار صلب با ساختار بدون بوش و سطح بسته (sleeve-free, closed-deck)، میللنگ فورجکاری شده با طراحی سبکوزن، دیواره سیلندرها با پوشش آهنی اسپری شده با قوس سیمی (wire-arc sprayed iron coating) و هسته چاپ سهبعدی برای سرسیلندر است.
سیستم خنککننده اختصاصی M تضمین میکند که اجزای پیشرانه حتی تحت بارهای سنگین نیز دمای عملیاتی بهینه خود را حفظ کنند و مدار روغن نیز برای تحمل شرایط رانندگی بسیار پویا طراحی شده است. یک پمپ روغن با کنترل نقشهای (map-controlled) حتی در شتابگیریهای شدید نیز تأمین روغن مطمئن را تضمین میکند.
پیشرانه نیروی محرکه خود را به صورت استاندارد از طریق یک گیربکس هشت سرعته M Steptronic با Drivelogic منتقل میکند. دکمه Drivelogic تعبیه شده روی دسته دنده امکان تغییر ویژگیهای تعویض دنده گیربکس را با امکان انتخاب از بین سه تنظیم کاملاً متمایز فراهم میکند. هم دسته دنده با جدیدترین طراحی M و هم پدالهای تعویض دنده روی فرمان، امکان دخالت ترتیبی در فرآیند انتخاب دنده را در هر زمان فراهم میکنند.

بامو M2 CS رکورد چهار ثانیه را میشکند
اتصال موتور به شاسی در مدل CS با نرخ فنر بالاتر، اتصالی به ویژه صلب بین واحد محرکه و ساختار بامو M2 CS ایجاد میکند. انتقال بسیار مستقیم نیرو به سیستم انتقال قدرت، پاسخدهی را بهینه میکند. به لطف تحویل برقآسای نیرو، در ترکیب با افزایش قدرت موتور و وزن سبکتر خودرو، بامو M2 CS قادر است رکورد چهار ثانیه را برای شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (۶۲ مایل بر ساعت) بشکند. زمان ۳.۸ ثانیهای آن، ۰.۲ ثانیه سریعتر از M2 استاندارد است. این رقم با استفاده از روش “۱-foot rollout” به ۳.۵ ثانیه میرسد. افزایش قدرت همچنین شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت (۱۲۴ مایل بر ساعت) را بهبود میبخشد. زمان مورد نیاز در اینجا با ۱.۲ ثانیه کاهش به ۱۱.۷ ثانیه رسیده است – یا ۱۱.۴ ثانیه طبق روش “۱-foot rollout”. شتاب میانی از ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت (۵۰ تا ۷۵ مایل بر ساعت) ۳.۴ ثانیه طول میکشد. حداکثر سرعت این مدل ویژه که به صورت استاندارد با پکیج M Driver عرضه میشود، به صورت الکترونیکی به ۳۰۲ کیلومتر بر ساعت (۱۸۸ مایل بر ساعت) محدود شده است. تحویل پویای نیرو با صدای موتور غنی و احساسبرانگیز همراه است که توسط سیستم اگزوز اختصاصی M با فلپهای کنترل شونده الکتریکی و چهار خروجی اگزوز معمول M، که در بامو M2 CS به رنگ مشکی مات عرضه میشوند، ایجاد میشود. برای کسانی که مایل به ارتقای خودروی خود هستند، سیستم سایلنسر M Performance با تریمهای خروجی اگزوز از کربن و تیتانیوم که به طور خاص برای مدلهای CS توسعه یافته، برای اولین بار در مجموعه قطعات M Performance برای بامو M2 CS در دسترس است. سیستم اگزوز سبکوزن سوپاپدار با مافلرهای تیتانیومی، صدایی شبیه به خودروهای مسابقهای تولید میکند که تضمینکننده برانگیختن احساسات است. طراحی صدای فعال (Active Sound Design) به انتقال اصیل صدای موتور به داخل کابین کمک میکند و با انتخاب حالت SPORT یا SPORT PLUS با استفاده از سوئیچ کنترل تجربه رانندگی، شدت آن یک پله افزایش مییابد.

شاسی و ترمزها برای افزایش عملکرد بهینهسازی شدهاند
فناوری شاسی و سیستم ترمز در بامو M2 CS دقیقاً متناسب با ویژگیهای عملکردی بهبودیافته موتور و توزیع وزن خاص این نسخه ویژه تنظیم شدهاند. ارتفاع شاسی هشت میلیمتر کاهش یافته و با تنظیمات سفارشی برای فنرها، کمکفنرها و سیستمهای کنترل شاسی، به طور ویژه برای این خودرو تطبیق داده شده است. این تغییرات دینامیک رانندگی را در تمام سناریوها – از جمله در رانندگی بسیار سخت – به طور قابل توجهی بهبود میبخشد. در واقع، تنظیمات کنترل پایداری دینامیکی (DSC) و حالت M Dynamic دقیقاً برای پاسخگویی به نیازهای رانندگی در پیست مسابقه بهینهسازی شدهاند. شاسی تطبیقپذیر استاندارد M (adaptive M chassis) دارای تنظیمات اختصاصی و دقیق برای این مدل است، همانطور که فرمان M Servotronic، دیفرانسیل M Sport و سیستم ترمز یکپارچه نیز چنین هستند. سیستم ترمز M Compound با کالیپرهای قرمز رنگ که به صورت استاندارد عرضه میشود، قدرت توقف فوقالعادهای را فراهم میکند. سیستم ترمز M Carbon ceramic با کالیپرهای قرمز رنگ نیز به عنوان آپشن در دسترس است. تجهیزات استاندارد همچنین شامل رینگهای آلیاژی سبک M فورجکاری شده انحصاری CS با طراحی دوپره و پرداخت برنز طلایی مات است. این رینگها در جلو ۱۹ اینچ و در محور عقب ۲۰ اینچ هستند و به صورت استاندارد با تایرهای پیست با ابعاد ۲۷۵/۳۵ ZR19 در جلو و ۲۸۵/۳۰ ZR20 در عقب عرضه میشوند. تایر اولترا-ترک (ultra-track tyre) و تایر اسپرت استاندارد (یک آپشن بدون هزینه) با همان ابعاد نیز در صورت درخواست موجود هستند.

ویژگیهای بیرونی با قطعات کربنی متعدد و جزئیات انحصاری
نمای خارجی قدرتمند بامو M2 CS با قطعات متعدد ساخته شده از پلاستیک تقویتشده با فیبر کربن (CFRP) و سایر جزئیات انحصاری شکل گرفته است. علاوه بر کاور آینههای جانبی M که از بامو M2 آشنا هستند، سقف کربنی M – که در این مدل ویژه به صورت استاندارد عرضه میشود – و دیفیوزر عقب اختصاصی CS نیز از فیبر کربن نمایان و چشمنواز ساخته شدهاند. یک اسپلیتر جلو به رنگ مشکی مات و جلوپنجره کلیوی شکل M بامو به رنگ مشکی با ورودیهای هوای بهینهسازی شده، ظاهر اسپرت و پویای خودرو را تکمیل میکنند. درب صندوق عقب سبکوزن از جنس CFRP با اسپویلر یکپارچه طرح دم اردکی (ducktail) واقعاً جلب توجه میکند. لوگوی “M2 CS” در عقب دارای حاشیه قرمز رنگ است. چهار رنگ برای بدنه بامو M2 CS جدید موجود است: مشکی یاقوتی متالیک (Sapphire Black metallic)، آبی مخملی BMW Individual (BMW Individual Velvet Blue metallic)، خاکستری بروکلین M متالیک (M Brooklyn Grey metallic) و آبی پورتیمائو M متالیک (M Portimao Blue metallic). چراغهای جلوی LED تطبیقپذیر با دستیار نوربالای غیرخیرهکننده BMW Selective Beam و چراغهای M Shadowline با تریمهای تیره نیز جزو تجهیزات استاندارد هستند.
فیبر کربن و حال و هوای مسابقهای در داخل کابین ادامه دارد
فضای داخلی بامو M2 CS جدید، ظاهری انحصاری را با حس اسپرت آلکانترای نفیس و طراحی سبکوزن نوآورانه ترکیب میکند. به عنوان مثال، کنسول مرکزی از پلاستیک تقویتشده با فیبر کربن (CFRP) ساخته شده است. راننده و سرنشین جلو روی صندلیهای باکت M Carbon بهینهسازی شده از نظر وزن، مجهز به گرمکن، با طیف وسیعی از تنظیمات الکتریکی و لوگوی “CS” نورانی قرار میگیرند. پشتسریهای یکپارچه قابل جدا شدن هستند و به لطف امکان نصب کمربندهای ایمنی چند نقطهای، آمادگی خودرو برای پیست را بهبود میبخشند. سطوح صندلیها با چرم مرینو پوشانده شدهاند.
فرمان استاندارد M Alcantara – که به صورت آپشنال با گرمکن نیز در دسترس است و طراحی سهپره دارد – با غربیلک تخت در پایین، پدالهای تعویض دنده، نشانگر مرکزی قرمز رنگ در موقعیت ساعت ۱۲ و دو دکمه M برای انتخاب تنظیمات سفارشی خودرو، حال و هوای اصیل مسابقهای را به کابین میآورد. تریمهای داشبورد و کنسول مرکزی از فیبر کربن M (M Carbon Fibre) ساخته شدهاند. جزئیات خاص دیگر شامل لوگوی قرمز “CS” روی کنسول مرکزی، کمربندهای ایمنی M و رکابهای ورودی درب است که برای اولین بار به رنگ مشکی با لوگوی “M2 CS” و حاشیه قرمز عرضه میشوند. پنلهای درب که اکنون با لوگوی “CS” نورانی شدهاند، قطعاً توجه را جلب میکنند. رنگ مورد استفاده در اینجا، همانند نورپردازی محیطی استاندارد، به صورت جداگانه قابل تنظیم است. هنگامی که خاموش است، ساختار کربنی قابل مشاهده است. پوشش سقف M Anthracite، فضای داخلی اسپرت را تکمیل میکند.

سیستم عامل BMW نسخه ۸.۵، کنترل دیجیتال برای عملکردهای تهویه مطبوع
تجهیزات استاندارد در بامو M2 CS جدید همچنین شامل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقهای، دسترسی راحت (comfort access)، سیستم صوتی فراگیر هارمن کاردن (Harman Kardon Surround Sound System) و BMW Live Cockpit Professional شامل سیستم ناوبری BMW Maps است. علاوه بر نمایشگر سربالای بامو (BMW Head-Up Display)، این سیستم شامل نمای дополненной واقعیت (Augmented View) روی نمایشگر کنترل نیز میشود. یکپارچهسازی استاندارد تلفن هوشمند امکان استفاده از Apple CarPlay® و Android Auto را فراهم میکند. نمایشگرهای اختصاصی M روی نمایشگر خمیده بامو (BMW Curved Display) و نمایشگر سربالای بامو، به جذابیت اسپرت پیشرونده در کابین میافزایند. مجموعه نمایشگر کاملاً دیجیتال شامل یک نمایشگر اطلاعات ۱۲.۳ اینچی و یک نمایشگر کنترل ۱۴.۹ اینچی است. اینها به عنوان پلتفرمی برای سیستم کنترل و عملکرد BMW iDrive، مبتنی بر سیستم عامل BMW نسخه ۸.۵ عمل میکنند که همچنین میتواند برای کنترل دیجیتالی عملکردهای تهویه مطبوع استفاده شود. در بامو M2 CS، تنظیمات دما و تهویه، گرمکن صندلیها و گرمکن فرمان (در صورت سفارش) را میتوان یا با لمس با استفاده از یک گزینه منوی ویژه در قسمت پایینی نمایشگر کنترل یا با فرمان صوتی با کمک دستیار شخصی هوشمند بامو (BMW Intelligent Personal Assistant) کنترل کرد.

کانسپت عملکردی M دسترسی مستقیم به طیف گستردهای از عملکردها را امکانپذیر میسازد
این مدل ویژه، کانسپت عملکردی پیشرفته برای سفارشیسازی تنظیمات را از بامو M2 به ارث برده است. در قلب آن دکمه Setup روی کنسول مرکزی قرار دارد. این دکمه دسترسی مستقیم به گزینههای تنظیمات برای موتور، سیستم تعلیق تطبیقپذیر استاندارد M، فرمان M Servotronic، سیستم ترمز یکپارچه که با ترمزهای M Compound کار میکند، و عملکرد کنترل کشش M (M Traction Control) را فراهم میکند که به رانندگان اجازه میدهد آستانههای مداخله فردی را برای محدودیت لغزش چرخ تنظیم کنند. سیستم M Drive Professional همراهی ایدهآل برای سفرهایی است که با آدرنالین اضافی همراه هستند. حالت M TRACK و کنترل کشش M ده مرحلهای امکان تنظیم ویژگیهای هندلینگ سفارشی را فراهم میکنند. تحلیلگر دریفت M (M Drift Analyser) زاویه و مدت زمان دریفتهای انجام شده توسط راننده را نشان میدهد، در حالی که زمانسنج پیست M (M Laptimer) برای کسانی که به دنبال ثبت بهترین زمان دور پیست هستند، ایدهآل است.
سیستمهای رانندگی و پارک نیمهخودکار که به صورت استاندارد نصب شدهاند شامل هشدار برخورد از جلو، کروز کنترل با عملکرد ترمز، عملکرد اطلاعات محدودیت سرعت با نشانگر عدم سبقت، هشدار خروج از خط و دستیار پارک با دستیار حرکت معکوس (Reversing Assistant) است. کروز کنترل فعال با عملکرد توقف و حرکت (Stop&Go) و دستیار رانندگی (Driving Assistant) را میتوان به عنوان تجهیزات اختیاری اضافه کرد.
پایگاه خبری پل تنگ – رضا نوری مقدم
