
معرفی ربات آی موگا (AiMOGA): مشاور فروش خودرو در چری
به گزارش پایگاه خبری پل تنگ؛، آیا کسی از خرید خودرو از نمایندگیها لذت میبرد؟ بهتر است سؤالم را اصلاح کنم: به نظر میرسد هیچکس از این تجربه خوشش نمیآید! آیا فروشندگان پرحرف و اصرارکننده دلیل این نارضایتی هستند؟ شاید در آینده، به جای فروشندگان انسانی، رباتهای پرحرف جای آنها را بگیرند.
شرکت چینی چری با معرفی ربات AiMOGA (آی موگا) گامی در این مسیر برداشته است. این ربات که توسط بخش آفریقای جنوبی چری طراحی شده، قرار است بهعنوان مشاور فروش در نمایندگیهای 4S چری در مالزی فعالیت کند. این ربات با ظاهری شبیه به یک خانم، در نمایشگاه خودروی شانگهای رونمایی شد. آی موگا با بازدیدکنندگان گپ میزد، رقص اجرا میکرد (فعالیتی که ظاهراً در نمایندگیها ضروری است!) و در بازیهای تعاملی شرکت میکرد. البته مشخص نیست که آیا این بازیها شامل سؤال معروف «برای تعویض خودرویتان چه انتظاری دارید؟» هم بوده یا نه!

هوش مصنوعی در خدمت فروش خودرو
نام آی موگا از کلمه «هوش مصنوعی» گرفته شده است. این ربات از فناوری «چریجیپیتی» و مدلسازی هوش مصنوعی DeepSeek بهره میبرد تا زبان طبیعی را درک کرده و پاسخهایی متناسب با پرسوجوها ارائه دهد. آی موگا با اندامهای بیونیک (Bionic Limbs) حرکت میکند، عینک آفتابی آبیرنگ جذابی به چشم دارد و حتی موهای بلوندی روی سرش دیده میشود. باید اعتراف کرد که این ربات بسیار شبیه به انسان به نظر میرسد. اما آیا شباهت به یک فروشنده خودروی واقعی چیز خوبی است؟
ویدئوی نمایشی آی موگا نشان میدهد که این ربات چگونه یک مشتری بالقوه را با خودروی جدید آشنا میکند. از توصیف «طراحی شیک» تا تعریف از «صندلیهای راحت»، تمام کلیشههای فروش خودرو در این نمایش حضور دارند. در پایان ویدئو، آی موگا حتی میگوید: «خیلی چشمگیر است، نه؟»
در سال ۱۴۰۴، مشتریان میتوانند با یک جستوجوی ساده در اینترنت، تمام اطلاعات موردنیاز درباره یک خودروی جدید را پیدا کنند. این امکان حتی ۱۰، ۲۰ یا ۳۰ سال پیش هم وجود داشت، هرچند در سال ۱۹۹۵ دانلود یک کاتالوگ با مودم ۲۸.۸ کیلوبایتی زمان زیادی میبرد. نکته اینجاست که مشتریان امروزی نیازی به شنیدن جملات کلیشهای فروشندگان در نمایندگیها ندارند و از آن بدتر، اصلاً چنین چیزی را نمیخواهند.

بااینحال، شاهدیم که رباتی مدرن همان عبارات تکراری دهه ۱۹۵۰ را به زبان میآورد. جای تعجب نیست که بسیاری از خودروسازان به فکر حذف نمایندگیها و فروش مستقیم به مشتریان افتادهاند.
آینده رباتهای فروشنده در صنعت خودرو
رباتهای آی موگا بهزودی در نمایندگیهای چری در مالزی مشغول به کار خواهند شد. صنعت خودرو در حال تحول است و مشتریان انتظار تجربهای مدرن، شفاف و بدون اصرارهای غیرضروری دارند. آیا رباتهای فروشنده میتوانند این تجربه را ارائه دهند یا صرفاً نسخهای مکانیزه از همان روشهای قدیمی هستند؟
پایگاه خبری پل تنگ – رضا نوری مقدم
