
معرفی مرسدس-بنز AMG GT XX کانسپت: آیندهای انقلابی
به گزارش پایگاه خبری پل تنگ؛، مرسدس-AMG با معرفی کانسپت AMG GT XX، گامی بلند در تعریف مجدد خودروهای اسپرت چهار درب برداشته است. این خودرو نه تنها یک نمایش خیرهکننده از فناوریهای پیشگام است، بلکه پیشنمایشی از مدلهای تولید انبوه آینده این برند به شمار میرود. با بهرهگیری از سه موتور شار محوری و یک باطری با کارایی بالا که کاملاً از ابتدا توسعه یافته است، AMG کانسپتی انقلابی را ارائه میدهد که ابعادی جدید از عملکرد را ممکن میسازد. این کانسپت مملو از راهحلهای فنی است که قرار است در مدلهای آتی بر پایه معماری الکتریکی AMG با کارایی بالا (AMG.EA) به کار گرفته شوند.
مارکوس شفایر، مدیر ارشد فناوری مرسدس-بنز گروپ AG، این کانسپت را نتیجه تلاش برجستهترین متخصصان در شبکههای تحقیق و توسعه جهانی مرسدس-بنز، از سیندلفینگن و اونترتورکهایم گرفته تا افالترباخ (AMG) و یاسا (YASA) در بریتانیا، و حتی متخصصان قوای محرکه فرمول ۱ در مرسدس-AMG High Performance Powertrains در بریکسورث میداند. او تاکید میکند که کانسپت AMG GT XX مرزهای عملکرد و استقامت را با سه موتور شار محوری خود به سطحی کاملاً جدید ارتقا داده است.
مایکل شیبه، مدیرعامل مرسدس-AMG GmbH، نیز این کانسپت را نقطه عطفی در تاریخ AMG میداند که فناوریهای پیشگامانهای را برای بازتعریف عملکرد بالا به ارمغان میآورد. او اظهار داشت: “قلب یک AMG همیشه موتور آن بوده و با معماری الکتریکی اختصاصی ما نیز همینگونه خواهد ماند. با موتور شار محوری پیشرفته خود، یک درایو انقلابی را ارائه میدهیم که از نظر چگالی قدرت، وزن و بسته بندی بینظیر است. این درایو با یک باطری جدید و عملکردی بیسابقه همراه شده که سطح جدیدی از عملکرد و استقامت را ممکن میسازد.”

گوردن واگنر، مدیر ارشد طراحی مرسدس-بنز گروپ AG، نیز این کانسپت را تجسم فلسفه طراحی “خلوص حسی” AMG در آینده میداند و آن را در راستای میراث خودروهای اسپرت و نمادین مرسدس-بنز مانند ۳۰۰ SL و Silver Arrows، و همچنین GT و AMG ONE توصیف میکند.
در تاریخ نزدیک به ۶۰ ساله مرسدس-بنز، قوای محرکه همواره قلب تپنده خودرو بوده است. کانسپت AMG GT XX این سنت را با معرفی فناوری محرکه انقلابی موتور نوآورانه شار محوری ادامه میدهد.
توسعه موتور: ریشههای تکنولوژیکی این موتور در ابتدا توسط متخصص بریتانیایی موتورهای الکتریکی یاسا (YASA)، که یکی از زیرمجموعههای ۱۰۰ درصدی مرسدس-بنز AG است، توسعه یافته است. برای کاربرد آن در کانسپت AMG GT XX و سپس در تولید انبوه، این مفهوم با همکاری مرسدس-AMG و متخصصان فناوری یاسا به سطح کاملاً جدیدی از عملکرد ارتقا یافت. متخصصان عملکرد در افالترباخ نیز نرمافزار استراتژی عملکرد را توسعه دادهاند که بهینه از پتانسیل بالای موتورها در این کانسپت استفاده میکند. این موتورهای الکتریکی نوآورانه، قدرت بالا را در بستهبندی بسیار فشرده ارائه میدهند و از سال ۲۰۲۶ وارد خط تولید انبوه مرسدس-AMG خواهند شد.
عملکرد بینظیر: کانسپت AMG GT XX با توان خروجی بیش از ۱۰۰۰ کیلووات (بیش از ۱۳۶۰ اسب بخار)، میتواند به حداکثر سرعت بیش از ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. ترکیب سه موتور شار محوری با باطری جدید با کارایی بالا، سطحی کاملاً جدید از توان پیوسته را به ارمغان میآورد. این ویژگی به کانسپت AMG GT XX اجازه میدهد تا بارها و بارها به حداکثر توان خود برسد و سطح جدیدی از عملکرد مداوم را ارائه دهد که تا پیش از این در دنیای خودروهای الکتریکی تقریباً غیرقابل تصور بود. باطری حتی در رانندگیهای شدید نیز در محدوده دمایی بهینه خود باقی میماند و علاوه بر عملکرد بالا در جاده، امکان شارژ فوقالعاده سریع را نیز فراهم میکند. این خودروی کانسپت میتواند انرژی لازم برای پیمایش حدود ۴۰۰ کیلومتر (بر اساس استاندارد WLTP) را تنها در حدود پنج دقیقه شارژ کند، که تقریباً معادل فاصله افالترباخ تا اسپا-فرانکورشان است. پس از توقف شارژ، خودرو میتواند بلافاصله با تمام توان خود به حرکت ادامه دهد – قابلیتی بیسابقه در این سگمنت.

مزایای قابل توجه در پروفایل قدرت، وزن و بسته بندی: موتورهای شار محوری مزایای بسیاری دارند: آنها به طور قابل توجهی فشردهتر، سبکتر و قدرتمندتر از موتورهای الکتریکی معمولی (موتورهای شار شعاعی) هستند. چگالی قدرت موتورهای شار محوری حدود سه برابر موتورهای الکتریکی معمولی است. در عین حال، این موتورهای نوآورانه حدود دو سوم سبکتر هستند و تنها یک سوم فضا را اشغال میکنند. این طراحی فشرده موتور، آزادی بیشتری در طراحی و بسته بندی قوای محرکه فراهم میکند. در مقایسه با موتورهای الکتریکی معمولی، این درایو نوآورانه توان خروجی پایدار و گشتاور بسیار بالاتری را ارائه میدهد که به معنای بالاترین سطح عملکرد با قابلیت تکرارپذیری بالا است.
در یک موتور شار محوری، شار الکترومغناطیسی موازی با محور چرخش موتور حرکت میکند، در حالی که در موتورهای الکتریکی معمولی، عمود بر محور چرخش است. در موتور شار محوری، اجزای بزرگ به شکل دیسکهای باریک هستند. استاتور بین دو روتور در سمت چپ و راست قرار گرفته است. این چیدمان استاتور و روتورها، انتقال بهینه قدرت به روتورها را از طریق میدان الکتریکی تولید شده توسط استاتور امکانپذیر میسازد. در کانسپت AMG GT XX، این ترکیب به سختی نه سانتیمتر عرض دارد. هر یک از دو موتور در عقب، تنها حدود هشت سانتیمتر عرض دارند.
توان چشمگیر: بیش از ۱۰۰۰ کیلووات توان اوج: حداقل سه موتور الکتریکی نوآورانه، توان سیستم بینظیری را در کانسپت AMG GT XX تضمین میکنند. توان اوج آن بیش از ۱۰۰۰ کیلووات (بیش از ۱۳۶۰ اسب بخار) است. این موتورها در دو واحد محرکه الکتریکی با کارایی بالا (HP.EDU) – یکی در جلو و یکی در عقب – بسته بندی شدهاند. HP.EDU در عقب دارای دو موتور شار محوری است که هر یک مجهز به یک مجموعه دنده سیارهای فشرده و یک اینورتر در یک محفظه واحد هستند. موتورها و گیربکسها با روغن خنک میشوند. برای صرفهجویی در فضای بیشتر، واحد کنترل پمپ مورد نیاز با پمپهای هیدرولیک و فیلترهای مکش نیز در HP.EDU یکپارچه شده است. دو اینورتر (یکی برای هر موتور) با آب خنک میشوند. خواص مواد سیلیکون کاربید مزایای متعددی را برای کاربردهای نیازمند ولتاژ بالا، جریان بالا، دمای بالا و هدایت حرارتی بالا ارائه میدهد.

HP.EDU جلو شامل یک موتور شار محوری، یک گیربکس دندهای و یک اینورتر است. موتور الکتریکی جلو به عنوان یک موتور تقویتکننده (Booster Motor) عمل میکند. تنها زمانی که به قدرت یا کشش اضافی در چرخهای جلو نیاز باشد، وارد عمل میشود. هنگامی که موتور الکتریکی جلو مورد نیاز نیست، یک واحد قطع اتصال (DCU) آن را جدا میکند. در طول شتابگیری و بازیابی انرژی، DCU برای عملکرد بهینه فعال میشود. در رانندگی ثابت، بار کم و حرکت آزاد، دوباره قطع میشود و تلفات غیرضروری کشش را کاهش داده و راندمان را افزایش میدهد.
فرایندهای تولید نوآورانه برای ساخت موتور شار محوری: موتورهای شار محوری در کارخانه مرسدس-بنز در منطقه ماریِنفلده برلین تولید میشوند. این کارخانه برای دههها بخش مهمی از شبکه جهانی تولید قوای محرکه مرسدس-بنز بوده و مسئول تولید اجزای مختلف درایو است. تولید موتورهای شار محوری در ماریِنفلده شامل حدود ۱۰۰ فرایند تولید است. تقریباً ۶۵ مورد از این فرایندها برای مرسدس-بنز جدید هستند و ۳۵ مورد از آنها برای اولین بار در جهان معرفی میشوند. این فرایندها شامل اشکال جدید فناوری لیزر همراه با فرایندهای اتصال نوآورانه و هوش مصنوعی هستند. این فرایندهای تولید جدید عمدتاً توسط مرسدس-بنز توسعه یافتهاند و نوآوریها منجر به بیش از ۳۰ درخواست ثبت اختراع شدهاند. همه اینها بر نقش پیشرو برلین-ماریِنفلده در نوآوریهای فرایند تولید در سطح جهانی تأکید میکند.
باطری ولتاژ بالای کانسپت AMG GT XX کاملاً جدید توسعه یافته است. این باطری از تمام تجربیات حاصل از AMG ONE و فرمول ۱، و همچنین دانش بهترین مهندسان مرسدس-AMG در افالترباخ و مرسدس-AMG High Performance Powertrains (HPP) در بریکسورث (بریتانیا) بهره میبرد.

باطری الکتریکی با کارایی بالا (HP.EB)، توان خروجی بالا را با قابلیت تکرارپذیری استثنایی ارائه میدهد و عملکرد کلی بینظیر خودرو را تضمین میکند. این باطری با جذب سریع انرژی و چگالی توان بالا همراه شده است. سه جنبه اصلی به عملکرد بالای سیستم کمک میکنند: توسعه سلولهای باطری جدید، خنکسازی مستقیم سلولها و ولتاژ بالا.
سلولهای باطری جدید برای نیازهای عملکردی بسیار بالا: در مرکز توجه، طراحی کاملاً جدید سلول باطری است که برای عملکرد بسیار بالا توسعه یافته است. کانسپت AMG GT XX از سلولهای استوانهای استفاده میکند که به طور قابل توجهی بلند و باریک هستند. این فرمت مزایای بسیاری را برای خنکسازی سلول به ارمغان میآورد: قطر باریک به این معنی است که فاصله از هسته سلول تا محفظه بسیار کوچک است. این امر باعث دفع سریع گرمای تولید شده تحت بار شده و اطمینان حاصل میکند که هر سلول به صورت جداگانه در پنجره دمایی بهینه خود باقی میماند.
همچنین، محفظه سلول آلومینیومی جوش داده شده با لیزر نیز جدید است. این محفظه سبکتر از کانتینرهای فولادی معمولاً مورد استفاده بوده و هدایت الکتریکی و حرارتی بهتری دارد. این ویژگیها مزایایی در کنترل حرارتی هدفمند سلولها – با خنکسازی یا گرمایش سریع در صورت نیاز – ارائه میدهند.
سلولها از پیکربندی “تمام تب” (Full-Tab) استفاده میکنند، به این معنی که کل سطح دمای سلول به صورت الکتریکی و حرارتی به قطب متصل است. این امر باعث کاهش قابل توجه مقاومت داخلی سلول شده که توانایی شارژ و دشارژ بالا را تسهیل میکند. علاوه بر این، سلولهای باطری تمام تب به ویژه مقاوم بوده و در شرایط بارگذاری سخت نیز به طور قابل اعتماد عمل میکنند.

نوآوری دیگر، محدوده عملکرد بهینه شده است. سلولهای تمام تب با استفاده از یک الکترود مرجع خاص و حسگرهای دمای هسته، پیش از این به طور دقیق اندازهگیری و آزمایش شدهاند. دادههای جمعآوری شده در نرمافزار سیستم مدیریت باطری پیادهسازی شدهاند. این امر مدلسازی بهتر رفتار سلول را ممکن میسازد و در نتیجه افزایش قابل توجه توان شارژ در دماهای بالاتر را فراهم میکند.
شیمی سلول به طور خاص برای کانسپت AMG GT XX توسعه یافته است. این شیمی بر پایه NCMA (نیکل/کبالت/منگنز/آلومینیوم) در کاتد و یک آند با محتوای سیلیکون استوار است. این ترکیب، چگالی انرژی ۳۰۰ واتساعت بر کیلوگرم (۷۴۰ واتساعت بر لیتر در سطح سلول)، عملکرد شارژ قدرتمند و طول عمر طولانی را ارائه میدهد که تا کنون بینظیر است.
در مجموع، ترکیب فرمت سلول بلند و باریک، محفظه آلومینیومی، فناوری تمام تب و شیمی NCMA، پایه و اساس عملکرد بالا را در سلولهای باطری به صورت جداگانه، به ویژه در زمینه تحویل توان پایدار، فراهم میکند.
خنکسازی مستقیم هوشمند سلولهای باطری: سلولهای جداگانه در ماژولهای پلاستیکی جوش داده شده با لیزر بسته بندی میشوند. در این میان، تفکر عملکردی نیز در اولویت قرار دارد. خنکسازی مستقیم سلول در ماژولهای پلاستیکی یکپارچه شده تا دفع بهینه حرارت را تضمین کند. یک مایع خنککننده پیشرفته مبتنی بر روغن غیررسانا، هر سلول را احاطه میکند تا دمای بهینه را حفظ کند. این مایع خنککننده از طریق کانالهای خنککننده در ماژولها جریان مییابد که برای خنکسازی یکنواخت تمام سلولها بهینه شدهاند. یک سیستم لولهکشی خاص، توزیع یکنواخت روغن خنککننده را تضمین میکند. در کانسپت AMG GT XX بیش از ۳۰۰۰ سلول وجود دارد.
واحد ذخیره انرژی لیتیوم-یون دارای ولتاژ بالایی بیش از ۸۰۰ ولت است که به عملکرد کلی نیز کمک میکند. مزایای ولتاژ بالا عبارتند از وزن کمتر به دلیل کابلکشی سبکتر، توان خروجی پیوسته بالاتر و زمان شارژ کوتاهتر باطری. تلفات شارژ از طریق کابل شارژ نیز به طور قابل توجهی کمتر است.

کنترل دما برای زمانهای شارژ کوتاه، حداقل فرسودگی و عمر طولانی: کنترل دمای HP.EB به طور هوشمند برای شرایط مختلف رانندگی پیکربندی شده است. گرم کردن آن به محدوده دمایی بهینه، سریع و دقیق است. حداکثر توان در یک باند دمایی گسترده ارائه میشود.
استراتژی عملکرد برای تسهیل حداکثر عملکرد از باطری، و سپس کاهش دما از طریق سیستم خنککننده مستقیم برنامهریزی شده است. مدیریت حرارتی هوشمند، دمای مایع خنککننده را برای هر ماژول سلول در مقدار از پیش تعیین شده و مورد نیاز (خنکسازی در صورت تقاضا) کنترل میکند. در نتیجه، باطری ذخایر قدرت بالای خود را حتی در طول رانندگی دینامیکی با شتابگیریهای مکرر (باطری دشارژ شده) و کاهش سرعت (باطری از طریق بازیابی انرژی شارژ شده) حفظ میکند. این خنکسازی مستقیم موثر در ترکیب با سلول، سطح بالایی از چگالی توان پایدار را ممکن میسازد.
شارژ تقریباً به سرعت سوختگیری: عملکرد شارژ نیز نقاط عطف جدیدی را تعیین میکند – باز هم به دلیل خنکسازی مستقیم. این ویژگی با مدیریت حرارتی بهینه سلولها و خطوط برق در طول شارژ همراه است. کانسپت AMG GT XX به توان شارژ متوسط بسیار بالای بیش از ۸۵۰ کیلووات در ۱۰۰۰ آمپر در یک طیف گسترده از منحنی شارژ دست مییابد.
برای مطابقت با عملکرد شارژ خودرو، واحد شارژ مرسدس-بنز در همکاری نزدیک با شریک خود آلپیترونیک (Alpitronic)، رهبر بازار اروپا در شارژرهای با توان بالا، کار کرده است. آلپیترونیک یک ایستگاه شارژ نمونه اولیه را توسعه داده است که اولین ایستگاه شارژی است که قادر به انتقال چنین جریان بالایی از طریق یک کابل استاندارد CCS است.
برای مدلهای تولید انبوه آینده، مرسدس-بنز زیرساخت شبکه شارژ اختصاصی مرسدس-بنز خود را با نسل بعدی ایستگاههای شارژ با کارایی بالا گسترش خواهد داد. مشتریان از فرایندهای شارژ بسیار سریع بهرهمند خواهند شد، جایی که زمانهای شارژ تنها اندکی با سوختگیری معمولی تفاوت خواهند داشت.
بدنه خام (Body-in-white) کانسپت AMG GT XX بر پایه معماری جدید AMG.EA است و کاملاً جدید طراحی شده است. ماتریس هوشمند مواد متشکل از آلومینیوم، فولاد و مواد کامپوزیت فیبر، استحکام استثنایی AMG را با وزن کم ترکیب میکند. مقاطع مواد بهینه شده و طراحی اجزا، فضای لازم برای فناوری پیشرفته و سیستم تعلیق پیچیده را ایجاد میکنند.
باطری ولتاژ بالا به طور مرکزی در ساختار اسکیتبورد الکتریکی (Electric Skateboard) یکپارچه شده است. محفظه محافظ آن، ماژولهای سلول، تمام اجزای سوئیچ و سیستم مدیریت باطری (BMS) را که همچنین یک توسعه انحصاری داخلی توسط AMG است، در بر میگیرد. مسیرهای بار جانبی تعریف شده، استحکام پیچشی بالا را با وزن کم ترکیب میکنند و پایهای برای سطح بالای ایمنی در تصادف تشکیل میدهند.

محفظه باطری بخشی از ساختار خودرو و در مفهوم تصادف یکپارچه شده است. باطری، کابلکشی ولتاژ بالا (HV) و سایر اجزای HV به گونهای پیکربندی و ایمن شدهاند که الزامات ایمنی بالای مرسدس-بنز را برآورده کنند. علاوه بر رعایت مقررات قانونی، سیستم باید استانداردهای ایمنی داخلی و بسیار سختگیرانه مرسدس-بنز را نیز برآورده کند.
با فرم فستبک پویا، کاپوت کشیده و شیشه جلوی شیبدار، کانسپت AMG GT XX نمادی از عملکرد خودروهای اسپرت مرسدس-بنز است. رنگبندی چشمنواز نارنجی Sunset Beam، اعتماد به نفس این برند را به نمایش میگذارد.
جلوپنجره خاص AMG با ده ستون عمودی، ویژگی بارز AMG را تجسم میبخشد. با این حال، با فرم بیضیتر و مقعر خود، بیشتر توسعه یافته است. ستاره مرسدس در مرکز آن قرار دارد. چراغهای کمکی باریک و مستطیلی در لبههای بیرونی جلوپنجره فرو رفتهاند. چراغهای اصلی با چیدمان عمودی، با نور پایین و نور بالا که روی هم قرار گرفتهاند، تاکیدات نوآورانهای را ایجاد میکنند.
ویژگی بارز از دنیای موتوراسپرت، خروجیهای هوای دو تکه در کاپوت جلو است که هر کدام دو باله دارند. این خروجیها هوای گرم را از ماژولهای خنککننده افقی در جلوی خودرو دفع میکنند و بدین ترتیب مسیر هوای خنککننده را بهینه میسازند. اسپلیتر جلویی به طرز چشمگیری به اطراف جلوی خودرو امتداد یافته و دارای عملکرد پرده هوا (Air-curtain) است که تا قوس چرخهای جلو میرسد. کاپوت جلو تا گلگیرها را پوشش داده و با دو قوس قدرت (Power Dome)، ژنهای متمایز خودروی اسپرت کانسپت AMG GT XX را برجسته میکند.
نمای جانبی با بخش جلویی کشیده، که از آن گلگیرها به صورت ارگانیک برای قاببندی چرخهای جلو گسترش مییابند، تعریف شده است. گلخانه (Greenhouse) بلند و کم ارتفاع با سقف حبابی دوتایی و سه پنجره در هر طرف، بر روی شانههای عضلانی عقب قرار گرفته است. آینههای جانبی به سبک خودروهای اسپرت، روی دربهای جلو قرار گرفتهاند. پوششهای رکاب دارای خطوط آیرودینامیکی هستند که تا قوس چرخهای عقب امتداد مییابند. تنظیمات دقیق آیرودینامیکی در دستگیرههای دربهای توکار نیز مشهود است.
از نمای بالا، گلخانه آیرودینامیکی به سمت عقب باریک میشود و امکان داشتن شانههایی بسیار پهن را فراهم میکند. قوس چرخهای عقب نیز به صورت ارگانیک از کنارهها امتداد مییابند. یک عنصر طراحی دیگر در عقب، دیفیوزر پهن از جنس فیبرکربن اکسپوز است که به صورت عمیق در دو طرف به سمت پایین کشیده شده است. این دیفیوزر برای اطمینان از پایداری عقب در سرعتهای بالا طراحی شده و فرم آن یادآور AMG ONE است.
بدنه خودرو به صورت بصری بر روی یک ساختار کف قدرتمند قرار گرفته که از اسپلیتر جلو در امتداد تیغههای رکاب تا دیفیوزر عقب امتداد مییابد. برآمدگیهای جلو و عقب، تناسبات کلی و نمادین خودرو را برجسته میکنند. شخصیت پویا نیز در رنگآمیزی خاص نارنجی Sunset Beam بیان میشود. به لطف ترکیب ویژه آن، سطوح در نور مانند فلز مایع میدرخشند.

بخش عقب پویا، با لبه آیرودینامیکی تند و شش چراغ عقب دایرهای قرمز تیره، هویت بصری منحصر به فردی را ایجاد میکند. چراغها و پنل نور مایع MBUX که در مرکز قرار گرفتهاند، هر یک توسط یک فرورفتگی کشیده با دیوارههای مخروطی قاب شدهاند تا حس عمق چشمگیری ایجاد شود. ترمز هوایی فعال (Active Airbrake) نیز به صورت یکپارچه در بخش عقب خودرو قرار گرفته است.
آیرودینامیک: فاکتوری حیاتی برای عملکرد بالا، به ویژه در سرعتهای بالا: در سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، حدود ۸۳ درصد از انرژی درایو برای غلبه بر مقاومت هوا مورد نیاز است. این نشان میدهد که آیرودینامیک کارآمد در سگمنت عملکرد بالا چقدر مهم است. کانسپت AMG GT XX آنچه را از نظر فنی ممکن است، نشان میدهد. این ویژگیها شامل شکل تخت و اسپرت، شیشه جلوی بسیار شیبدار، کاپوت کشیده، پنجرههای جانبی زاویهدار و حذف شیشه عقب است. این بهینهسازی در زیر بدنه نیز ادامه مییابد: یک طراحی کانتور خاص تعادل آیرودینامیکی را تضمین میکند، به این معنی که نیروی رو به پایین (Downforce) بهینه با حداکثر کارایی همراه است. این طراحی اثر ونتوری (Venturi Effect) را ایجاد میکند که لیفت در قسمت عقب را بدون تأثیر قابل توجه بر ضریب درگ کاهش میدهد. این امر امکان داشتن بخش عقب پایینتر و نیاز کمتر به یک اسپویلر عقب برجسته را فراهم میکند. آیرودینامیک هوشمند سطح بالایی از پایداری هندلینگ را در تمامی محدودهها تا حداکثر سرعت بیش از ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت ارائه میدهد.
در مجموع، تنظیمات دقیق آیرودینامیکی، ضریب درگ و مساحت جلویی (Frontal Area) را کاهش میدهد – که به عملکرد در سرعت بالا و همچنین به برد طولانیتر در سرعتهای بالا کمک میکند. با وجود تایرهای پهن با کارایی بالا، ضریب درگ (cd) برابر ۰.۱۹۸ است.

آیرودینامیک و سایر عملکردهای خنککاری: علاوه بر خروجیهای هوای بزرگ در کاپوت جلو، کانسپت AMG GT XX از یک صفحه خنککننده غیرفعال استفاده میکند که در جلوی زیر بدنه قرار گرفته و از جریان هوای زیر خودرو برای خنکسازی بهره میبرد. ویژگی دیگر، سیستم کنترل هوای فعال AIRPANEL است که از مدلهای سری AMG GT شناخته شده و در اینجا بیشتر توسعه یافته است. این سیستم بهترین تعادل بین خنکسازی و مقاومت آیرودینامیکی را فراهم میکند. سیستم جریان هوا را در چندین مرحله بر اساس نیازهای خنککاری مدیریت میکند و با پرههایی که پشت ورودی هوا در سپر جلو پنهان شدهاند، کار میکند. به طور معمول، این پرهها بسته هستند، مقاومت هوا را کاهش میدهند و هوا را به سمت زیر بدنه هدایت میکنند. تنها زمانی که دماهای خاصی در اجزای از پیش تعریف شده به دست آید و نیاز به خنکسازی به خصوص بالا باشد، پرهها در چندین مرحله باز میشوند و هوای خنککننده را به رادیاتورها هدایت میکنند.
فضای داخلی کانسپت AMG GT XX به مانند یک خودروی مسابقهای، به حداقل رسیده است، در حالی که ظاهری لوکس ارائه میدهد. فضای داخلی تقریباً به طور کامل در رنگ سیاه غرق شده است. بنابراین، رنگهای نقرهای و نارنجی به وضوح برجسته میشوند و بر تمرکز بصری مینیمالیستی بر عناصر فنی تأکید میکنند. در مرکز توجه، مواد با کیفیت بالا با بافتهای مختلف قرار دارند که به همان اندازه که زیبا به نظر میرسند، حس خوبی را نیز منتقل میکنند. ساختارهای بدنه قابل مشاهده و اجزای داخلی الهام گرفته از کابلهای ولتاژ بالا، ارتباط نزدیکی با موتوراسپرت، خاستگاه AMG، ایجاد میکنند. کابین خلبان مینیمالیستی، با دو صفحه نمایش یکپارچه، کاملاً بر رانندگی متمرکز است. خودرو و تمام ابزارهای آن از طریق دو نمایشگر LCD بزرگ کنترل میشوند: پنل ابزار ۲۶ سانتیمتری (۱۰.۲۵ اینچی) و صفحه نمایش لمسی چندرسانهای ۳۵.۶ سانتیمتری (۱۴ اینچی). این نمایشگرها به صورت ارگونومیک به سمت راننده زاویه دار شده و ظاهری بدون درز دارند.
فرمان شبیه به فرمان AMG ONE است، با شکل تقریباً مستطیلی و دو پایه افقی در هر طرف که از مسابقات اتومبیلرانی الهام گرفته شدهاند. پدل شیفترهای فرمان برای کنترل بازیابی انرژی (Recuperation) به کار میروند. یک نمایشگر روی ستون فرمان از طریق هشت LED با کدهای رنگی مختلف، وضعیت شارژ (آبی)، بازیابی انرژی و عملکرد فعلی (قرمز) را نشان میدهد. علاوه بر این، دو دکمه گرد روی فرمان AMG وجود دارد که عملکردهای دیگر را کنترل میکنند و گزینهها را با آیکونهای رنگی نمایش میدهند.
یک ویژگی خاص و متمایز در فضای داخلی، برجستگیهای قابل مشاهده بدنه خام (Extrusions) در اطراف کنسول مرکزی است که با لوله های نارنجی روشن همراه شدهاند. ظاهر آنها تداعیکننده کابلهای ولتاژ بالا است. ویژگی برجسته دیگر، عنصر طراحی در کنسول مرکزی است که به شکل نشان AMG درآمده است. بنابراین کانسپت AMG GT XX، عملکرد الکتریکی برتر خود را با ویژگیهای پیشرفتهای که از فلز جامد تراشیده شده و روشن شدهاند، بیان میکند.

در پنل ابزار نیز هیچ پوششی وجود ندارد. این بخش به بلوک موتور کلاسیک اسپرت با لوگوی تراشیده شده AMG و رنگ مات مشکی باز اشاره دارد. در عین حال، تیر عرضی ساختاری (Structural Crossmember) بخش بالایی کابین خلبان را تشکیل میدهد. پنل ابزار به طور کامل یکپارچه شده و همچنین کانالهای هوای تازه و کابلکشی را در خود جای داده است. پایههای H عمودی که به صورت مرکزی در زیر آن قرار گرفتهاند، زیرساخت کابین خلبان و پایه کنسول مرکزی را در یک ماژول ترکیب میکنند. پیادهسازی سازگار ساختار برجسته، یک تم طراحی فراگیر را نشان میدهد.
پوششهای دربهای مینیمالیستی و مجسمهگونه توسط یک زیرآرنجی که ساختار برجسته را نشان میدهد، قطع شدهاند. سوراخکاریهای مسابقهای با نور پسزمینه ظریف در پنلهای درب، جلوهای دوگانه ایجاد میکنند که سیاهی را از بین میبرد.
برای کاهش وزن، صندلیهای سطلی شکل (Bucket Seats) فیبرکربن عقب، شامل کوسنها، به طور کامل در دیواره عقب خودرو یکپارچه شدهاند. سقف هیچ پوشش داخلی ندارد که باعث صرفهجویی در وزن و آشکار شدن ساختار فیبرکربن میشود. پنلهای درب با لولههای سبک وزن و حلقههای بسته نارنجی، ظاهر کلی نوآورانه و اسپرت را تکمیل میکنند. طراحی پرچم شطرنجی پارچه با نور پسزمینه رنگی، اشارهای دیگر به موتوراسپرت است. نقاط اتصال روی دربها با دکمههای کوچک آلومینیومی ماشینکاری شده پوشانده شدهاند. در یک جزئیات پایانی زیبا، آنها نشان AMG را به نمایش میگذارند و با رنگ بدنه خارجی برجسته شدهاند.
کفپوش از ۱۰۰ درصد مواد بازیافتی ساخته شده است. طرح چهارخانه اسپرت آن با عناصر پرچم شطرنجی، دوباره به موتوراسپرت اشاره دارد.
رابط کاربری و سیستم تجربه کاربری مرسدس-بنز (MBUX) در کانسپت AMG GT XX احساسی و بصری هستند. این سیستم بر پایه سیستم عامل اختصاصی مرسدس-بنز (MB.OS) بنا شده است. معماری تراشه به ابر (Chip-to-Cloud) که به صورت عمیق یکپارچه شده است، تمام حوزهها و عملکردها را شبکهای و کنترل میکند. برای کانسپت AMG GT XX، تیم طراحی UI/UX در سیندلفینگن یک رابط کاربری اختصاصی را برنامهریزی کرده است که ویژگیهای برجسته سیستم درایو الکتریکی، از جمله باطری الکتریکی با عملکرد بالا را به صورت انیمیشن ویدیویی روی صفحه نمایش چندرسانهای نشان میدهد.
کانسپت AMG GT XX قدرت خود را با سیستم تمام چرخ محرک AMG Performance 4MATIC+ به جاده منتقل میکند. سه موتور الکتریکی که کاملاً از یکدیگر جدا شدهاند، امکان توزیع گشتاور کاملاً متغیر به چرخهای جلو و عقب را فراهم میکنند. این امر سطح بالایی از کشش و ایمنی رانندگی و همچنین کارایی بیشتر را ممکن میسازد. انتقال از حالت دیفرانسیل عقب به تمام چرخ محرک و بالعکس به صورت پیوسته بر اساس یک ماتریس هوشمند اتفاق میافتد که الگوریتمهای کنترل را در کل معماری خودرو یکپارچه میکند.

کانسپت AMG GT XX نه تنها استانداردهای جدیدی را در عملکرد تعیین میکند، بلکه با بسیاری از نوآوریهای دیگر در داخل و خارج، پیشگام آینده خودروهای اسپرت است. برجستهترین ویژگیها شامل بخشهای رنگی درخشان در کنارهها، بلندگوهای یکپارچه در چراغهای جلو و پنل نور مایع MBUX در عقب است. فضای داخلی از مواد نوآورانه مبتنی بر بیوتکنولوژی و همچنین پدهای صندلی ارگونومیک سه بعدی بهره میبرد.
رنگ نورانی MBUX Fluid Light Paint: نمای بیرونی کانسپت AMG GT XX با بخشهای رنگی نورانی میدرخشد. این امکان ایجاد جلوههای خاص در شب را در مناطق تعریف شده از بدنه خودرو فراهم میکند. برای دستیابی به این هدف، کارشناسان تحقیق و توسعه از فناوری الکترولومینسانس استفاده میکنند: رنگدانههای رنگی خاص در پاسخ به جریان متناوب نور ساطع میکنند. این منجر به رنگی روشن و درخشان میشود که در تاریکی به وضوح قابل مشاهده است. رنگ در چندین لایه رسانای الکتریکی و عایق ساخته شده است. مرسدس-AMG قبلاً این رنگ را با موفقیت بر روی یک خودروی مسابقهای GT3 در مسابقه ۲۴ ساعته نوربرگرینگ آزمایش کرده است. در کانسپت AMG GT XX، پوشش روی تیرهای طولی با بخشهای نورانی که به لوگوی AMG اشاره دارند، برجسته شده است. با این حال، این رنگآمیزی تنها برای جلوه بصری در شب نیست: در طول فرآیند شارژ، همچنین به عنوان ابزاری برای ارتباط عمل کرده و تجربه بصری را افزایش میدهد. بخشها یکی پس از دیگری خاموش میشوند – و هنگامی که همه آنها خاموش شدند، کانسپت AMG GT XX آماده حرکت است و هنگام حرکت نیز سیگنال دیگری را ارسال میکند.
بلندگوها در چراغهای جلو: یک نوآوری دیگر، نور و صدا را به شکلی جدید ترکیب میکند: بلندگوهای خارجی برای انتشار صداهای رانندگی برای اولین بار در کانسپت AMG GT XX در چراغهای جلو یکپارچه شدهاند. آنها از محفظه چراغ جلو به عنوان یک حفره بلندگو استفاده میکنند. این یکپارچگی باعث صرفهجویی در فضا، کاهش وزن و امکان ایجاد انواع صدای جدید میشود. علاوه بر این، بلندگوها به عنوان سیگنال برای حفاظت از عابر پیاده نیز عمل میکنند. ویژگی دیگر، فناوری غشای غیرفعال (Passive Membrane Technology) در ساندبار است. این فناوری امکان بازتولید فرکانس پایین و باس قدرتمندتر را فراهم میکند، زیرا از فضای نصب موجود بهتر استفاده میکند.
ارتباط با دنیای بیرون از طریق پنل نور مایع MBUX در عقب: برجسته ترین ویژگی در عقب، پنل نور مایع MBUX نوآورانه با بیش از ۷۰۰ LED RGB قابل برنامهریزی آزاد است. این روشنایی امکان ارتباط فعال با دنیای بیرون را در نمای پیکسل سه بعدی فراهم میکند. سطح جلویی برای دستیابی به همگنی کامل برای نور پسزمینه هر پیکسل، سندبلاست شده است. ساختار داخلی نوآورانه از پراکندگی نور بین پیکسلها جلوگیری میکند و کیفیت تصویر بینظیری را تضمین میکند. در حالت خاموش، پنل دارای ظاهری شیک و سه بعدی است. در حالت روشن، جلوهای خاص از طریق نمایش نور غیرمنتظره ایجاد میشود.

به لطف یک راهحل نرمافزاری هوشمند، اطلاعات خودرو برای اولین بار میتواند به صورت متن یا انیمیشن به صورت بلادرنگ نمایش داده شود. این پنل میتواند محتوای متنوعی مانند لوگوی دیجیتال AMG یا فرآیند شارژ فعلی را نشان دهد.
نوآوریهای داخلی: مواد جایگزین برای خودروی اسپرت آینده: فضای داخلی کانسپت AMG GT XX نیز با مواد LABFIBER به آینده اشاره دارد. این مواد به مواد نوآورانه مبتنی بر بیوتکنولوژی اشاره دارد. برنامه فناوری شامل جایگزینهایی برای چرم و ابریشم است که هر دو با کمک بیوتکنولوژی تولید میشوند.
جایگزین چرم بیوتکنولوژی LABFIBER مشتق شده از تایرهای مسابقه GT3 بازیافتی: جایگزین چرم بیوتکنولوژی LABFIBER با کمک بیوتکنولوژی مدرن توسعه و تولید شده است. این محصول نتیجه یک همکاری توسعه انحصاری و فشرده با استارتاپ بیو-دیزاین آمریکایی Modern Meadow است. این همکاری از فناوری مواد نسل بعدی Modern Meadow برای توسعه بیشتر جایگزین چرم بیوتکنولوژی LABFIBER برای تولید انبوه و تعیین استانداردهای جدید در فضای داخلی خودرو استفاده میکند. استفاده از این ماده نوآورانه در کانسپت AMG GT XX برای اولین بار در صنعت خودرو است. این ماده از ترکیبی از لاستیک بازیافتی، پروتئینهای گیاهی و بیوپلیمرها تشکیل شده است. جایگزین چرم بیوتکنولوژی LABFIBER ویژگیهای مهم کلاژنهای موجود در چرم را شبیهسازی میکند. بنابراین، این ماده جدید سطحی از آزادی طراحی معادل چرم معمولی را ارائه میدهد. جایگزین چرم را میتوان با روکشهای سطحی مختلفی مانند نوبوک، چرم فولگرین یا جیر و همچنین انواع رنگها و بافتها تولید کرد.
با استفاده از یک فرآیند بازیافت شیمیایی (Pyrolysis)، ابتدا روغن پیرولیز با استفاده از تایرهای فرسوده و بیومتان تأیید شده از ضایعات کشاورزی تولید میشود. سپس این مواد مطابق با روش تعادل جرم (Mass Balance) به الیاف پلاستیکی فرآوری میشوند. این میکروفیبرها نیز به نوبه خود برای ایجاد یک محصول نیمه تمام استفاده میشوند که به آن پروتئینهای گیاهی و پلیمرهای زیستی اضافه میشوند. در مقابل چرم مصنوعی، این ترکیب نوآورانه از مواد ساختار مشابه چرم طبیعی را دارد و همچنین میتواند مانند چرم طبیعی در فرآیندهای بازسازی پردازش شود. در نتیجه، از همان ظاهر و احساس باکیفیت مواد مانند چرم نوبوک و همچنین خواص پیری طبیعی برخوردار است. بیو-دیزاین به این معنی است که جایگزین چرم بیوتکنولوژی LABFIBER قابلیت تنفس و ضد آب بوده و همچنین سبکتر از چرم واقعی است. حداکثر مقاومت کششی آن نیز دو برابر چرم طبیعی است، به این معنی که بسیار محکم است. و به دلیل رسانایی حرارتی پایین، حتی در تابستان نیز به سرعت گرم نمیشود. محتوای مشتق شده از بازیافت پلاستیک میتواند به طور کامل بازیافت شود.
برای کاربرد در کانسپت AMG GT XX، مرسدس-AMG از روغن پیرولیز تولید شده از تایرهای مسابقهای که واقعاً در مسابقات سخت خودروهای مشتری مسابقه GT3 استفاده شدهاند، بهره میبرد. یک تایر ضایعاتی اساساً برای حدود چهار متر مربع از جایگزین چرم بیوتکنولوژی LABFIBER جدید را فراهم میکند. پدهای صندلی مشکی صندلیهای سطلی شکل با نوع ناپا-لوک پوشانده شدهاند. این ماده نوآورانه برای بستن حلقههای مواد (Closing Material Loops) پیکربندی شده است. این ماده بازیافت شیمیایی کامل را در بر میگیرد، به طوری که محصول نهایی (جایگزین چرم بیوتکنولوژی) از ارزش بالاتری نسبت به ماده اولیه (تایرهای ضایعاتی) برخوردار است – یک نمونه عالی از بازیافت با ارزش افزوده (Upcycling).
ماده نوآورانه دیگر در کانسپت AMG GT XX، جایگزین ابریشم بیوتکنولوژی LABFIBER است. این ماده با پروتئینهای ابریشم تولید شده توسط باکتریهای اصلاح شده ژنتیکی آغاز میشود. این پروتئینها با استفاده از یک فرآیند ریسندگی مرطوب به نخ ابریشمی براق و ابریشمی تبدیل میشوند. ابریشم مصنوعی همان خواص عملکردی ابریشم حیوانی را دارد. با این حال، ۱۰۰ درصد زیستتخریبپذیر، بسیار سبک و در عین حال با استحکام بالا است. در کانسپت AMG GT XX، دستگیرههای درب از این جایگزین ابریشم نوآورانه ساخته شدهاند که به رنگ نارنجی و متناسب با نمای بیرونی تولید شدهاند.

صندلیها: ارگونومی نوآورانه سفارشی از چاپگر سه بعدی: صندلیهای سطلی شکل جلو بر پایه پوستههای مسابقهای فیبرکربن با منافذ تهویه و پشتسری یکپارچه هستند. پدهای صندلی با ساختار سه بعدی باز و بهینهشده از نظر ارگونومی، جدید هستند. پدهای صندلی چاپ سه بعدی، سطح جدیدی از سفارشیسازی با ارگونومی بهینه را ارائه میدهند و به راحتی قابل تعویض هستند. این امر یک ساختار صندلی راحت را ایجاد میکند که به طور خاص با هر کاربر سازگار است. پدهای صندلی با جایگزین چرم بیوتکنولوژی LABFIBER نوآورانه در رنگ مشکی صدفی پوشانده شدهاند. ایده پشت پدهای صندلی نیز از موتوراسپرت میآید. هر راننده مجموعهای از کوسنهای صندلی شخصی خود را دارد که میتوان آنها را به سرعت تعویض کرد – به عنوان مثال در طول تغییر راننده در مسابقات استقامت. در کانسپت AMG GT XX، پدهای صندلی طراحی شده به صورت فردی با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی ایجاد شدهاند. دادههای ارگونومیک توسط اسکن بدنه فرد مربوطه ارائه میشود. هارنسهای ایمنی شش نقطه ای بر طراحی اسپرت تأکید میکنند.
چرخ فعال آیرودینامیکی با تیغههای متحرک: اولین در جهان با اختراع ثبت شده: یک ویژگی خاص، چرخ فعال آیرودینامیکی (Active Aero Wheel) است. برای اولین بار، این چرخ تضاد بین خنکسازی ترمز، کارایی آیرودینامیکی و حداکثر برد را حل میکند. چرخ آلومینیومی فورج شده ۲۱ اینچی با طراحی پنج پره، مجهز به پنج عنصر متحرک است. هنگامی که این تیغهها در موقعیت نزدیک به هم قرار میگیرند، چرخ را به طور کامل آببندی میکنند و در نتیجه مقاومت هوا را کاهش میدهند. این امر باعث بهبود برد و کاهش مصرف انرژی میشود.
یک واحد کنترل در خودرو، عملکرد سیستم ترمز را نظارت و کنترل میکند. این واحد نیاز به خنکسازی بیشتر ترمز را تشخیص میدهد. هنگامی که سیگنالی به محرکها (Actuators) ارسال میکند، آنها فعال شده و تیغهها را به صورت فعال باز میکنند، که یک حلقه در لبه بیرونی چرخ باز میشود. با پشتیبانی از پرههای شعاعی در سمت داخلی تیغههای آیرودینامیکی، هوای خنککننده از طریق چرخ به ترمز و دوباره به بیرون پمپ میشود. افزایش جریان جرم هوا به این روش نه تنها به خنکسازی بسیار کارآمدتر ترمز منجر میشود، بلکه حذف فعال هوا از قوس چرخ، که به صورت آیرودینامیکی با زیر بدنه تعامل دارد، تأثیر مثبتی بر نیروی رو به پایین آیرودینامیکی خودرو دارد.
در توپی هر چرخ، یک محرک مرکزی (Central Actuator) پنهان شده است که نصب و جداسازی آن آسان است. این محرک است که تیغههای آیرودینامیکی را حرکت میدهد. نکته اصلی این است که هر محرک یک واحد مستقل است که از چرخش چرخ برای تولید انرژی الکتریکی خود از طریق یک مینیژنراتور استفاده میکند. محرک از طریق بلوتوث به صورت بیسیم با واحد کنترل در خودرو ارتباط برقرار میکند. با یک باطری با کارایی بالا یکپارچه شده، میتواند انرژی کافی برای تا ۲۰۰ حرکت تیغه را تولید و ذخیره کند و بنابراین خنکسازی ایمن ترمز را در هر زمان تضمین میکند.
پایگاه خبری پل تنگ – رضا نوری مقدم
