
معرفی کونیگزگ سدیر اسپیر مدل ۲۰۲۶: میراث سوارکاری
به گزارش پایگاه خبری پل تنگ؛، کونیگزگ با معرفی مدل جدید سدیر اسپیر (Sadair’s Spear) برای سال ۲۰۲۶، بار دیگر مرزهای عملکرد خودروهای هایپرکار را جابجا کرده است. این خودرو با افزایش قدرت، کاهش وزن، فضای داخلی متمرکز بر پیست، ترمزها و سیستم تعلیق ارتقا یافته، و آیرودینامیک دقیق، ترکیبی فوقالعاده از تواناییهای خیرهکننده در پیست و قابلیت کامل تردد در جادههای سراسر جهان را ارائه میدهد. سدیر اسپیر استانداردی جدید در تکامل عملکردی کونیگزگ تعیین میکند.
الهامبخش نام “سدیر اسپیر” ریشهای عمیقاً شخصی دارد. کریستین فون کونیگزگ پیش از این، پدرش، یسکو را در هشتادمین سالگرد تولدش با نامگذاری مدل کونیگزگ یسکو به افتخار او، مورد تجلیل قرار داده بود؛ ادای احترامی صمیمانه برای حمایتهای ارزشمند پدر در سالهای اولیه شکلگیری کونیگزگ.
یسکو فون کونیگزگ یک سوارکار علاقهمند و جنتلمن بود که ارتباطی مادامالعمر با جامعه سوارکاری سوئد داشت. اسب مسابقه مورد علاقه او – همان اسبی که در آخرین مسابقهاش در سال ۱۹۷۶ سوار شد – سدیر اسپیر نام داشت. بنابراین، خودرویی که این نام پرافتخار را یدک میکشد، به طور بیسازش برای حداکثر عملکرد در پیست مهندسی شده است.
عملکرد آیرودینامیکی بینظیر هسته اصلی سدیر اسپیر است. تیم پیشرفته CFD (دینامیک سیالات محاسباتی) کونیگزگ، جریان هوا را به دقت بهینه کرده و نیروی رو به پایین و خنککاری بیسابقهای را تضمین میکند. بال عقب فعال دو پره با نصب بالا، با دقت برای حداکثر کشش در پیچها و در سرعتهای پیست طراحی شده و با صفحات زیر بدنه و لوورهای قوس چرخ به صورت هماهنگ عمل میکند.

برای ایجاد تعادل در نیروی رو به پایین عقب، پکیج آیرودینامیکی جلو – شامل کاناردهای بزرگتر، ورودیهای هوای کاپوت تقویتشده و لوورهای قوس چرخ بازبینیشده – کارایی خنککاری و نیروی رو به پایین را بیشتر افزایش میدهد. این بهبودها، همراه با کمکفنر Triplex جلو و سیستم ارتفاع سواری فعال (Active Ride Height)، بازخورد فرمان فوقالعاده و هندلینگ پویا را به ارمغان میآورند.
ورودیهای هوای عقب کاپوت که به طور خاص طراحی شدهاند، عملکرد موتور را در سرعتهای بالا بیشتر تقویت میکنند، در حالی که ورودی هوای جلوی کاپوت با فلاپ Gurney یکپارچه، جریان هوای خنککننده بهینه را تضمین کرده و نیروی رو به پایین اضافی را در مناطق حیاتی فراهم میکند.
نیروی محرکه سدیر اسپیر توسط موتور V8 توئین توربو قدرتمند کونیگزگ تأمین میشود که با استفاده از گیربکس انقلابی Light Speed Transmission (LST) بدون فلایویل، پاسخدهی خیرهکنندهای را ارائه میدهد. این گیربکس قادر به رسیدن به دور موتوری حیرتانگیز ۴۶,۰۰۰ دور در دقیقه بر ثانیه است.
بهبود جریان هوا و خنککاری، همراه با بهروزرسانی کالیبراسیون موتور، خروجی را به ۱۳۰۰ اسب بخار با سوخت معمولی و تا ۱۶۲۵ اسب بخار با استفاده از سوخت دوستدار محیط زیست E85 افزایش میدهد.

در جشن یک دهه از معرفی انقلابی کونیگزگ وان:۱ (One:1)، سدیر اسپیر مرز نسبت قدرت به وزن را حتی فراتر میبرد و حدود ۳۵ کیلوگرم کاهش وزن دارد تا به نسبت فوقالعادهای دست یابد که حتی از معیار نمادین ۱:۱ نیز فراتر میرود.
کونیگزگ با این دستاورد، میراث بینظیر خود را به عنوان تنها تولیدکننده برتر جهان در زمینه خودروهای جادهای کاملاً قانونی (homologated) که نسبت قدرت به وزن ۱:۱ را فراتر میروند، ادامه میدهد.
در داخل، کابین سدیر اسپیر یک کنسول مرکزی سبکوزن و مینیمالیستی و صندلیهای فیبرکربن بازطراحیشده را به نمایش میگذارد. کمربندهای ایمنی سهنقطهای استاندارد میتوانند به صورت اختیاری به هارنسهای مسابقهای ۶ نقطهای ارتقا یابند.
وفادار به فلسفه متمرکز بر پیست، تعویض دندهها از طریق گیربکس Light Speed Transmission تنها از طریق پدلهای روی فرمان انجام میشود.
کاهش وزن در سراسر فضای داخلی ادامه یافته و ۲.۶ کیلوگرم از طریق کاهش عایق صوتی، ۱.۳ کیلوگرم دیگر با تکنیکهای جدید فیبرکربن، و مشارکتهای بیشتر از اجزای داخلی و مکانیکی سبکوزن، در مجموع ۳۵ کیلوگرم کاهش وزن را به همراه داشته است.

با این حال، راحتیهای همیشگی و ویژگیهای پیشرفته کونیگزگ همچنان پابرجا هستند: نمایشگر SmartCluster روی فرمان، رابط فرمان SmartCenter، اتصال USB، شارژ بیسیم تلفن، سیستم نوآورانه Autoskin کونیگزگ و دستیار پارک با دید از بالا.
نتیجه نهایی، خودرویی است که هم از نظر بصری جذاب است و هم از نظر مکانیکی پیشگامانه، به طور ماهرانهای برای تسلط بر جادهها و پیستها به طور یکسان متعادل شده است.
در طول آزمایشات اولیه در پیست گوتلند رینگ (Gotland Ring)، سدیر اسپیر بلافاصله رکورد قبلی دور پیست را که توسط جسکو اتک (Jesko Attack) ثبت شده بود، با ۱.۱ ثانیه بهبود خیرهکننده شکست، که پتانسیل عظیم و دستنخورده آن را نشان میدهد.
کریستین فون کونیگزگ اظهار میدارد: “سدیر اسپیر نمایانگر پیشرفت طبیعی برای کونیگزگ است – تعادلی بیعیب و نقص از قدرت خام، آیرودینامیک دقیق و حضور فوقالعاده در جاده. این خودرو قرار است رکوردها را بشکند. دستیابی به چنین تسلطی در پیست با یک خودروی کاملاً قانونی برای جاده، چیزی جز شگفتانگیز نیست.”
تولید به طور دقیق به ۳۰ دستگاه محدود شده است ( که همگی بلافاصله پس از رونمایی خصوصی به فروش رسیدند ) و این مدل، یک افزودنی نمادین به میراث پرافتخار کونیگزگ است.
پایگاه خبری پل تنگ – رضا نوری مقدم
