
وحشت خودروسازان از کمبود مواد معدنی کمیاب
به گزارش پایگاه خبری پل تنگ؛، صنعت خودروسازی جهان درگیر چالشی بزرگ شده است: کمبود مواد معدنی کمیاب که برای تولید قطعات کلیدی خودروها، بهویژه خودروهای برقی، ضروری هستند. محدودیتهای صادراتی چین بر این مواد، خودروسازان و تأمینکنندگان قطعات را به تکاپو انداخته و برخی کارخانهها در آستانه توقف تولید قرار گرفتهاند.
چین و تسلط بر بازار مواد کمیاب
چین با کنترل حدود ۷۰ درصد استخراج، ۸۵ درصد فرآوری و ۹۰ درصد تولید آلیاژها و آهنرباهای مواد کمیاب در جهان، نقش بیبدیلی در زنجیره تأمین این مواد دارد. این مواد در اجزای مختلف خودروها، از موتورهای برقی و حسگرهای ترمز گرفته تا آینههای کناری و بلندگوهای استریو، کاربرد دارند. محدودیتهای صادراتی که از آوریل ۲۰۲۵ اعمال شده، خودروسازان را با کمبود آهنرباهای حیاتی (Rare Earth Magnets) مواجه کرده است.
فرانک اِکارد، مدیرعامل شرکت مگنوسفر در آلمان، میگوید: «صنعت خودرو در وحشت کامل است. خودروسازان حاضرند هر قیمتی برای تأمین آهنربا بپردازند.» او گزارش داده که برخی کارخانهها بدون تأمین جایگزین، ممکن است تا اواسط جولای ۲۰۲۵ تعطیل شوند.
تأثیرات جهانی و توقف تولید
انجمن تأمینکنندگان خودرو اروپا (CLEPA) هشدار داده که چندین کارخانه در اروپا به دلیل کمبود مواد کمیاب تعطیل شدهاند و خاموشیهای بیشتری در راه است. بنجمین کریگر، دبیرکل CLEPA، تأکید کرد: «این بحران زود همه را درگیر خواهد کرد.» در آمریکا، شرکت فورد تولید شاسیبلند اکسپلورر را در کارخانه شیکاگو به مدت یک هفته متوقف کرد، و سوزوکی موتور نیز تولید مدل سوئیفت را به دلیل کمبود قطعات از ۲۶ می موقتاً معلق کرده است.
خودروسازان سالهاست تلاش میکنند وابستگی خود به چین را کاهش دهند یا آهنرباهایی بدون مواد کمیاب توسعه دهند، اما این پروژهها هنوز به مقیاس تولید انبوه نرسیدهاند. به گفته مارک اسمیت، مدیرعامل شرکت معدنی NioCorp، پروژههای جدید مانند معدن نبراسکا در آمریکا تا سه سال آینده به بهرهبرداری نمیرسند.
چین اخیراً مجوزهای صادراتی موقتی (با اعتبار ششماهه) به برخی تأمینکنندگان سه خودروساز بزرگ آمریکایی صادر کرده، اما فرآیند پیچیده و زمانبر صدور مجوزها همچنان یک گلوگاه اصلی است.
پایگاه خبری پل تنگ – رضا نوری مقدم
