
پهپاد برد بلند چند منظوره هرمس 900 ساخت اسرائیل
به گزارش پایگاه خبری پل تنگ؛
شرکت البیت اسرائیل بعد از ساخت هرمس ۴۵۰ و موفقیتهای آن تصمیم گرفت تا یک پهپاد بزرگتر با برد بیشتر و ساعات مداومت پرواز بیشتر تولید کند و اینگونه شد که به سراغ طرحی به نام هرمس ۹۰۰ رفت . هرمس 900 اولین پرواز خود را در سال ۲۰۰۹ میلادی انجام داد و در سال ۲۰۱۲ وارد خط تولید شد . این پهپاد در کنار پهپاد هرمس ۴۵۰ اصلیترین پهپاد نظامی اسرائیلیها است که در نقش شناسایی و انجام عملیات مسلحانه انجام وظیفه میکند و به شکل مرتب این دو پهباد در غزه لبنان و سوریه عملیات انجام میدهند
هرمس ۹۰۰ یک پهپاد با چرخهای جمع شونده ،بدنه از جنس آلومینیوم سبک با بالی در پایین بدنه به شکل صاف و دمی وی شکل است .برخلاف هرمس ۴۵۰ که دارای چرخهای فرود ثابت بود این نمونه برای کاهش پسا و افزایش سرعت و صرفهجویی در سوخت دارای چرخ جمع شونده در درون بدنه است
پهباد از یک موتور روتکس ۹۱۶ با ۲۱۰ اسب بخار قدرت بهره میبرد که میتواند پهپاد را به سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت و مداومت پرواز ۳۶ ساعت برساند. این پهباد دست کم نه تنها ۱۰۰ کیلومتر در ساعت سریعتر از هرمس 450 است و دست کم ۱۸ ساعت مداومت پرواز بیشتری نسبت به آن دارد زیرا سوخت بیشتری نیز حمل میکند .این پهباد را میتوان به موتور روتکس ۹۱۴ نیز با توان 105 اسب نیز مجهز کرد که آن نیز از جمله موتورهای مشهور نصب شده بر روی همچون پهپاد مهاجر ۶ ساخت ایران با بایرکتار تی بی و۲ دهها پهپاد دیگر در جهان مجهز به آن هستند و در نهایت سفارش مشتری تعیین کننده نوع موتور است
موتور روتکس ساخت یک شرکت اتریشی است که برای هواپیماهای فوق سبک پهپاد موتور پیستونی تولید میکند
هرمس ۹۰۰ دارای سیستم هدایت رادیویی است ولی برآمدگی روی سر آن نشان میدهد که میتوان از دکل ارتباط ماهوارهای نیز تجهی کرد .این نیز از جمله آپشنهای سفارش این پهپاد است با دکل رادیویی تا ۲۰۰ کیلومتر برد هدایت دارد و با استفاده از سیستم هدایت ماهواره برد آن نامحدود است و به محدودیت سوخت برمیگردد گفته میشود برد یکسره این پهپاد 2000 کیلومتر است.البته هرمس900 ماموریت های تا برد 4000 کیلومتر را انجام داد این مسئله باعث شده بسیاری معتقد باشند اسرائیل برد اصلی هواپیما را مخفی نگه میدارد

پهپاد در زیر دماغه در جلوی چرخ زیر دماغه مجهز به یک سامانه اپتیکی ساخت البیت سیستم است که قابلیت دید روزانه و شبانه و همچنین مسافت یاب لیزری را برای نشانه گذاری لیزری تسلیحات هدایت شونده را در اختیار کاربر قرار میدهد .در قسمت زیر و جلوی دماغه نیز یک دوربین هدایت برای دید رو به جلو توسط اپراتور هدایتگر هواپیما در دسترس است
هرمس ۹۰۰ را میتوان بسته به سفارش با تجهیزات مختلف سفارش داد مثلاً نسخه شناسایی رزمی ساده تنها با نصب دوربین اپتیکی بر زیر بدنه و سلاح در زیر بال و یا نسخه مجهز به آنتن النت برای جمع آوری علائم راداری و شنود مکالمات دشمن بر روی بدنه به شکل عمود و یا نسخه مجهز به رادار شناسایی دریایی در زیر بدنه با برد ۲۰۰ کیلومتر و زاویه جستجوی ۳۶۰ درجه و یا نسخه مجهز به رادار آرایه فازی برای شناسایی و نقشه برداری از سطح زمین از فاصله بیش از ۱۲۰ کیلومتری نصب این تجهیزات بسته به نوع سفارش و ماهیت ماموریت آن دارد

میتوان در زیر بدنه به غیر از انواع رادار چه نسخه جستجو سطح دریا در نقش جستجو و نجات دریایی و چه نسخهای با رادار روز ساختگی برای نقشه برداری در زیر بدنه یک غلاف شناسایی با دوربینهایی با لنزهای برد بلند نصب کرد که توان شناسایی بصری را از حدود ۱۰۰ کیلومتری با لنزهای این دوربین به پهپاد میدهد این غلاف خاص که در زیر بدنه به جای رادار نصب دارای دو دوربین با دو چشمی بزرگ است که میتواند ۳۶۰ درجه را پوشش دهد
یک غلاف دیگر در زیر بدنه قابل نصب است که شامل تعداد زیادی چشمی فروسرخ رون غلاف است که ۳۶۰ درجه را پوشش میدهند. این چشمیهای فروسرخ برای تعقیب و رصد پرتابگر های راکتی و موشکی به کار میرود و در صورت شلیک موشک و یا راکت در منطقهای که این پهباد قرار دارد ،این چشمیهای فروسرخ با رصد شعله انتهایی موشک هشدار لازم در مورد شلیک موشک و راکت را به اپراتور میدهند. این چشمی برای مناطقی چون غزه و یا جنوب لبنان که به شکل معمول اسرائیل با پرتاب راکت از سمت نیروهای مقاومت روبرو است استفاده دارد و آنها به سرعت محل شلیک را شناسایی و دست به هدایت آتش توسط پهپاد های مسلح و یا توپخانه به سمت لانچر پرتاب راکت میزنند

در نقش مسلح هرمس ۹۰۰ در زیر هر بال خود دارای دو جایگاه جنگ افزار در مجموع چهار جایگاه است و در مجموع این پهباد میتواند ۳۵۰ کیلوگرم محموله را حمل کند که البته شامل انواع سلاح و تجهیزات شناسایی میشود در خود اسرائیل این پهباد مسلح به ۴ موشک ضد تانک اسپایک است ولی میتوان بر روی آن چهار موشک ضد تانک آمریکایی هدایت لیزری هلفایر با برد ۸ کیلومتر نیز نصب کرد و این مورد نیز بسته به سفارش مشتری دارد
سابقه عملیاتی
اسرائیل
پهپاد هرمس ۹۰۰ اولین بار توسط اسرائیل در عملیات «لبه حفاظتی» در ژوئیه ۲۰۱۴ استفاده شد. این پهپاد هنوز در حال انجام پروازهای آزمایشی بود و قرار نبود تا اواخر سال ۲۰۱۵ بهطور عملیاتی بهکار گرفته شود، اما به دلیل مأموریتهای خاصی که نسبت به هرمس ۴۵۰ بهتر از عهدهاش برمیآمد، در جریان این عملیات وارد میدان شد. چند روز پس از صدور فرمان بهکارگیری این پهپاد، یکی از نمونههای کُخاو برای «فعالیت موقتی» آماده شد.
اولین مأموریت عملیاتی هرمس ۹۰۰ در ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۴، در جریان جنگ اسرائیل و غزه انجام شد؛ جایی که مجموعهای از عملیاتها و حملات هوایی، زیرساختهای فلسطینیها را نابود کرد.
در طول عملیات، تعمیر و نگهداری این پهپادها توسط کارکنان شرکت البیت انجام میشد، زیرا نیروهای زمینی نیروی هوایی اسرائیل هنوز برای این کار آموزش ندیده بودند. ایستگاههای هدایت مأموریت نیز نمایندگانی از البیت داشتند که اپراتورها را در طول پروازهای جنگی راهنمایی میکردند.
پس از پایان عملیات، هرمس ۹۰۰ به فرآیند ادغام و آزمایشهای پروازی بازگشت تا مراحل باقیمانده برای بهرهبرداری کامل را طی کند.
پهپاد هرمس ۹۰۰ بهطور رسمی در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۵ وارد فهرست عملیاتی نیروی هوایی اسرائیل شد.
در ۶ آوریل ۲۰۲۴، در جریان تنشهای مرزی در جنگ غزه، حزبالله یک فروند هرمس ۹۰۰ را با موشک زمین به هوا در جنوب لبنان سرنگون کرد. یک فروند دیگر نیز در اول ژوئن ۲۰۲۴ سرنگون شد.
در ۱۸ ژوئن، در جریان جنگ ایران و اسرائیل، چهار فروند دیگر هرمس ۹۰۰ در خاک ایران بر اثر اتش پدافند سقوط کرد
آذربایجان
رسانههای آذربایجانی برای اولین بار در اوت ۲۰۱۷ از خرید پهپادهای هرمس ۹۰۰ خبر دادند و اعلام کردند که تا ۱۵ فروند از آنها خریداری شده است. در مه ۲۰۱۸، دولت آذربایجان خرید این پهپاد را تأیید کرد و تصاویری از بازدید رئیسجمهور الهام علیاف از یکی از پهپادها منتشر شد.
در جریان درگیریهای مرزی ارمنستان و آذربایجان در سال ۲۰۲۰، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان، «شوشان استپانیان»، اعلام کرد که نیروهای ارمنستان یک پهپاد هرمس ۹۰۰ آذربایجانی را سرنگون کردهاند و ویدیوی آن را در شبکههای اجتماعی منتشر کردند. در مقابل، مقامات آذربایجانی ادعای از دست دادن هرگونه پهپادی را رد کردند.
برزیل
در جریان سیلهای ایالت ریو گراند دو سول در سال ۲۰۲۴، نیروی هوایی برزیل از پهپادهای هرمس ۹۰۰ برای یافتن قربانیان گرفتار در سیلاب استفاده کرد. در روزهای ۵ و ۶ مه، یکی از پهپادها موفق شد ۳۶ قربانی سیل را شناسایی کرده و موقعیت آنها را با لیزر برای بالگردهای نجات مشخص کند.
یکی از پهپادها به دلیل “مشکل فنی” سقوط کرد و تحقیقات آن توسط CENIPA در حال انجام است. یک فروند جایگزین هرمس ۹۰۰ در سپتامبر ۲۰۲۴ خریداری شد.
مشتریان
اسرائیل
-
نیروی هوایی اسرائیل: اولین دریافتکننده، عملیات از ۲۰۱۴؛ تعداد دقیق نامشخص
آذربایجان
-
تا ۱۵ فروند در سال ۲۰۱۷ و تحویل 2 فروند اولیه (2017)، تعداد دقیق منتشر نشده .
برزیل
-
نیروی هوایی برزیل (FAB):
-
۳ فروند در سال ۲۰۱۴
-
+۲ فروند دیگر در سال ۲۰۲۱ (کل ۵ فروند) .
-
کانادا
-
Transport Canada: ۱ فروند (Starliner) برای نظارت محیطی؛ سفارش دسامبر ۲۰۲۰، انتظار تحویل تا دسامبر ۲۰۲۲ .
شیلی
-
نیروی هوایی شیلی: ۳ فروند در سال ۲۰۱۱؛ سه فروند عملیاتی تا ۲۰۱۹ .
کلمبیا
-
نیروی هوایی کلمبیا: یک Hermes 900 در سال ۲۰۱۲۲۰۱۳ سفارش و احتمالا تحویل شده
مکزیک
-
پلیس فدرال مکزیک: ۲ فروند بر اساس قرارداد سال ۲۰۱۲ ارزش ۵۰ میلیون دلار
فیلیپین
-
نیروی هوایی فیلیپین:
-
قرارداد در ۲۰۲۰ برای ۳ سیستم (هر سیستم ۳ فروند)، لذا در مجموع ۹ فروند (همراه با ۴ Hermes 450)
-
اتحادیه اروپا (EMSA)
-
آژانس اروپایی ایمنی دریایی (EMSA): اجاره/خرید برای خدمات دریایی؛ تعداد دقیق نامشخص (احتمالاً ≥۲ فروند) .
ایسلند
-
ایسلند: برای نظارت بر منطقه اقتصادی اختصاصیاش؛ تعداد دقیق نامعلوم
سوئیس
-
نیروی هوایی سوئیس: برنامه برآورد ۶ فروند؛ تحویل از ~۲۰۱۹، برخی آزمایشی و برخی عملیاتی .
تایلند
-
نیروی دریایی تایلند: قرارداد ۱۲۰ میلیون دلاری در سپتامبر ۲۰۲۲؛ تعداد دقیق تا ۲۰۲۵ اعلام نشده .
هند (Adani)
-
نیروی ارتش و دریایی هند:
-
۴ فروند (با طراحی مشترک با آدانی): ۲ فروند برای هر شاخه؛ اولین تحویل ژانویه و دسامبر ۲۰۲۴ (نیروی دریایی)، ارتش ژوئن ۲۰۲۴
-
مقالات مشابه
پهپادهای ساخت اسرائیل
پهپاد انتحاری هاروپ
نوشته پهپاد برد بلند چند منظوره هرمس 900 ساخت اسرائیل اولین بار در پل تنگ. پدیدار شد.
پایگاه خبری پل تنگ – مهدی امرائی
