
کاهش هزینهها راه حل مدیرعامل جدید نیسان برای نجات از بحران
استراتژی جدید نیسان شباهت زیادی به بازسازی موفق این شرکت در سال ۱۹۹۹ دارد، زمانی که کارلوس گوسن، مدیرعامل وقت، با کاهش هزینهها و اصلاحات ساختاری، نیسان را از ورطه ورشکستگی نجات داد. با این حال، اسپینوزا اذعان کرد که شرایط کنونی بازار خودرو به مراتب پیچیدهتر است. رقابت شدید با خودروسازان چینی مانند BYD، تغییرات سریع در فناوری خودروهای برقی، و فشارهای اقتصادی ناشی از تعرفههای تجاری، چالشهای جدیدی را پیش روی نیسان قرار دادهاند.
بر اساس این برنامه، نیسان قصد دارد ۷ کارخانه از ۱۷ کارخانه تولیدی خود را تعطیل کند و تولید در تایلند را متمرکز کرده و کارخانههای آرژانتین را به برزیل منتقل کند. علاوه بر این، کاهش ۲۰,۰۰۰ شغل در سطح جهانی، معادل ۱۵ درصد از نیروی کار نیسان، بخشی از تلاش این شرکت برای کاهش هزینههای عملیاتی به میزان ۵۰۰ میلیارد ین (حدود ۳.۴ میلیارد دلار) است. این اقدامات شامل تعدیل ۱۱,۰۰۰ نیروی کار جدید علاوه بر ۹,۰۰۰ شغل کاستهشده در نوامبر گذشته است.
نیسان که در بازار آمریکا با کاهش تقاضا و انتقاد به دلیل مدلهای قدیمی مواجه شده، قصد دارد تولید خودروی پرچمدار روگ (Rogue) را از ژاپن به ایالات متحده منتقل کند تا تأثیر تعرفههای تجاری جدید را کاهش دهد. این تصمیم پس از لغو برنامه کاهش تولید در آمریکا اتخاذ شد و نشاندهنده تغییر استراتژی نیسان برای تقویت حضور خود در این بازار کلیدی است. اسپینوزا همچنین بر لزوم طراحی خودروهای جذابتر و بهروز با فناوریهای پیشرفته، بهویژه در حوزه خودروهای برقی و هیبریدی (Hybrid Vehicles)، تأکید کرد.
پایگاه خبری پل تنگ – رضا نوری مقدم
