
معرفی اشکودا L&K 130 کانسپت ۲۰۲۵: پیوند با دوچرخهسواری
به گزارش پایگاه خبری پل تنگ؛، هر سال، دانشآموزان هنرستان حرفهای اشکودا با خلق یک “خودروی دانشجویی” خاص، پایان سال تحصیلی خود را جشن میگیرند. در سال ۲۰۲۵، ۲۸ دانشآموز با تبدیل یک اشکودا سوپرب کامبی (Superb Combi) به یک خودروی پشتیبانی برای مسابقات دوچرخهسواری، ایدهای نوآورانه را به نمایش گذاشتند. نام اشکودا L&K 130 و طرح رنگی ویژه آن، ادای احترامی است به ۱۳۰ سال تاریخ اشکودا اتو که از سال ۱۸۹۵ با تولید دوچرخه آغاز شد. این خودروی کانسپت، نمادی از پیوند عمیق اشکودا با دوچرخهسواری و حمایت طولانیمدت آن از رویدادهای بزرگ بینالمللی دوچرخهسواری، از جمله تور دو فرانس (Tour de France) است. اشکودا L&K 130 در صد و دوازدهمین دوره تور دو فرانس نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.
دانشآموزان با حمایت اساتید و کارشناسان اشکودا، بیش از ۲۰۰۰ ساعت کاری را صرف برنامهریزی، توسعه و تولید اشکودا L&K 130 کردند. این خودرو نه تنها اولین خودروی دانشجویی اشکودا است که بر پایه مدل سوپرب کامبی ساخته شده، بلکه اولین مدل مجهز به قوای محرکه پلاگین هیبریدی (Plug-in Hybrid) نیز هست.

به لطف برد الکتریکی خود، این خودرو برای استفاده به عنوان خودروی پشتیبانی در مسابقات دوچرخهسواری بسیار مناسب است. در حالت تمام الکتریکی، از یک باطری ولتاژ بالا با ظرفیت ناخالص ۲۵.۷ کیلووات ساعت استفاده میکند. علاوه بر این، فضای داخلی جادار آن، اشکودا L&K 130 را به یک خودروی پشتیبانی ایدهآل برای مسابقات دوچرخهسواری حرفهای تبدیل کرده است. دانشآموزان این خودروی استیشن واگن را به یک پیکآپ (Pickup) تغییر دادهاند. این خودرو اکنون دارای یک شیشه عقب جدید در پشت صندلیهای عقب است که فضای داخلی را از قسمت بار روباز جدا میکند. همچنین، یک مکانیسم یکپارچه حمل دوچرخه برای حمل و نقل و ارائه سریع دوچرخههای یدکی در آن تعبیه شده است.

دومین خودروی دانشجویی اشکودا، میراث لورین و کلمنت (Laurin & Klement) و ریشههای برند اشکودا را که ۱۳۰ سالگی خود را جشن میگیرد، برجسته میکند. در سال ۱۸۹۵، دو علاقهمند به دوچرخهسواری به نامهای واکلاو لورین (Václav Laurin)، یک مکانیک، و واکلاو کلمنت (Václav Klement)، یک کتابفروش، شروع به توسعه و ساخت دوچرخه با نام اسلاویا (Slavia) کردند. شرکت به سرعت رشد کرد و در سال ۱۸۹۹ اولین موتورسیکلت خود را ارائه دادند، قبل از اینکه اولین خودروی لورین و کلمنت در سال ۱۹۰۵ از خط تولید خارج شود. با این حال، شور و شوق برای دوچرخهسواری همیشه بخشی از DNA برند باقی مانده است و امروزه با حمایت این شرکت از بسیاری از مسابقات بزرگ بینالمللی دوچرخهسواری، از جمله تور دو فرانس و تور دو فرانس فم اوک زویفت (Tour de France Femmes avec Zwift)، و ادامه این نقش تا سال ۲۰۲۸، تأکید میشود. همکاری اشکودا با سازماندهندگان رویدادها، شامل مجموعاً ۲۰ مسابقه بینالمللی و معتبر دوچرخهسواری برای مردان و زنان است. علاوه بر این، تعهد خودروساز چک به دوچرخهسواری با پلتفرم “ما عاشق دوچرخهسواری هستیم” (We Love Cycling) اشکودا برجسته میشود.

نام دهمین خودروی دانشجویی اشکودا، میراث طولانی اشکودا اتو را برجسته میکند. لوگوی کلاسیک طلایی، قرمز و مشکی لورین و کلمنت که بر روی کاپوت، کلاهکهای رینگ و فرمان اشکودا L&K 130 دیده میشود، ادای احترامی است به اولین خودروهایی که در سال ۱۹۰۵ در ملادا بولسلاو (Mladá Boleslav) ساخته شدند. طراحی بیرونی و داخلی نیز دارای قسمتهای وسیعی به رنگهای طلایی، قرمز و مشکی است. علاوه بر رنگبندی، یک جلوپنجره با نور پسزمینه LED نیز وجود دارد که میتواند هر رنگی را در طیف RGB به خود بگیرد. طرح نهایی از میان دهها طرح اولیه تولید شده توسط دانشآموزان انتخاب شد.
برای تبدیل بدنه اشکودا سوپرب کامبی به یک پیکآپ با کابین مسافری جادار و فضای بار کشویی کاربردی، دانشآموزان تغییرات مختلفی را اعمال کردند. آنها سقف خودروی استیشن را از پشت ستونهای C قطع کردند، قسمتهای باقیمانده کابین مسافر را تقویت کردند، ستونهای B و C را تغییر دادند و ریلهای سقف را کوتاه کردند. دانشآموزان همچنین یک دیوار عقب جدید برای محفظه مسافر با یک شیشه عقب در پشت ردیف دوم صندلیها طراحی کردند. درب عقب سمت راست مجهز به یک مکانیسم کشویی اهرمی کاملاً جدید است که دانشآموزان آن را با همکاری نزدیک با کارشناسان بخش توسعه شرکت طراحی کردند. هنگامی که درب باز میشود، با مسیر تداخلی ایجاد نمیکند – زیرا درب به سمت بیرون باز نمیشود، میتواند در هر لحظه، حتی با نزدیک شدن و سبقت گرفتن دوچرخهسواران از خودروی پشتیبانی، با خیال راحت باز شود.

محفظه بار اصلی با یک فضای بار جدید و با ارتفاع کم جایگزین شده است. با فشار یک دکمه، این قسمت میتواند به همراه درب عقب جدید، با استفاده از یک مکانیسم منحصر به فرد چرخدنده و قفسه (rack-and-pinion) به سمت عقب کشیده شود. این امر بارگیری و تخلیه دوچرخه یدکی برای یک دوچرخهسوار در طول مسابقه را در صورت نیاز آسان میکند. دو پایه دوچرخه استاندارد از لوازم جانبی اصلی اشکودا بر روی این پلتفرم نصب شدهاند. هنگامی که پلتفرم به همراه درب عقب جمع میشود، پایهها با دوچرخهها با زاویه ۳۵ درجه به سمت بالا کج میشوند، بنابراین خودرو همان طول اشکودا سوپرب کامبی اصلی را دارد. یک باربند سقفی نیز فضایی برای دوچرخه سوم فراهم میکند.
قوای محرکه پلاگین هیبریدی – که برای اولین بار در یک خودروی دانشجویی اشکودا به کار گرفته شده – بدون تغییر از اشکودا سوپرب کامبی iV به این مدل منتقل شده است. موتور بنزینی ۱.۵ لیتری TSI با توان ۱۱۰ کیلووات (۱۵۰ اسب بخار) و یک موتور الکتریکی با هم ترکیب شده و توان خروجی کلی سیستم ۱۵۰ کیلووات (۲۰۴ اسب بخار) را تولید میکنند. یک باطری ولتاژ بالا با ظرفیت ناخالص ۲۵.۷ کیلووات ساعت، برد الکتریکی کافی را فراهم میکند تا خودرو به خوبی برای هدف یک خودروی پشتیبانی مسابقه دوچرخهسواری مناسب باشد.

همانند نمای بیرونی، فضای داخلی اشکودا L&K 130 نیز تحت تسلط رنگهای کلاسیک L&K قرمز، سفید، طلایی و مشکی بر روی صندلیها، پنلهای درب و داشبورد است و مواد مورد استفاده قابل بازیافت هستند. لوگوی “۱۳۰ سال” بر روی روکش صندلیهای اسپرت جلو گلدوزی شده است.
برای برآوردن کامل نیازهای یک تیم دوچرخهسواری حرفهای، دانشآموزان ویژگیهای متعدد دیگری را در خودرو یکپارچه کردهاند. یک نمایشگر اضافی در سمت سرنشین داشبورد، دادههای مورد نیاز برای پشتیبانی از دوچرخهسواران را نشان میدهد. به لطف اتصال دائمی اینترنت، این دادهها همیشه بهروز هستند. یک رادیو برای ارتباط درون تیمی نصب شده است. به جای صندلی عقب سمت چپ، یک جعبه خنککننده بزرگ برای نگهداری بطریهای آب تعبیه شده است. باطری ۱۲ ولت نیز در پشت صندلیهای عقب قرار گرفته است. یک تور ذخیرهسازی بزرگ در زیر پوشش سقف کابین برای نگهداری اقلام کوچک مانند میلههای انرژی یا بانداژ استفاده میشود. تکنسین سرویس که در صندلی عقب سمت راست قرار دارد نیز نمایشگر خود را در پشت صندلی سرنشین جلو دارد. دانشآموزان جزئیات تجهیزاتی جدیدی را با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی تولید کردهاند. به عنوان مثال، براکتهای تور ذخیرهسازی زیر سقف، و همچنین لوگوها، از چاپگر سه بعدی تهیه شدهاند.
پایگاه خبری پل تنگ – رضا نوری مقدم
