
معرفی فراری ۲۹۶ GT3 Evo مدل ۲۰۲۶: قهرمانی برای پیست مسابقه
به گزارش پایگاه خبری پل تنگ؛، فراری ۲۹۶ GT3 Evo مدل ۲۰۲۶ را در مسابقه ۲۴ ساعته اسپا-فرانکورشان ۲۰۲۵ رونمایی کرد. این رویداد که سه سال پس از معرفی اولیه ۲۹۶ GT3 در همین مسابقه برگزار شد، بار دیگر اهمیت این پیست را برای فراری به نمایش میگذارد. ۲۹۶ GT3 Evo بر پایه تجربیات ارزشمند کسبشده از ۲۹۶ LMGT3 (که از فصل ۲۰۲۴ در مسابقات FIA WEC شرکت میکند) و مدل موفق ۲۹۶ GT3 توسعه یافته است.
از زمان عرضه، ۲۹۶ GT3 افتخارات بسیاری را کسب کرده، از جمله پنج عنوان قهرمانی شامل عناوین رانندگان و تیمی در کلاس Pro رقابتهای GT World Challenge Endurance Cup که به عنوان معتبرترین مسابقات برای خودروهای GT3 شناخته میشود. همچنین، این خودرو به پیروزیهایی در مسابقات ۲۴ ساعته نوربرگرینگ و ۲۴ ساعته دیتونا دست یافته است. آمار کلی نشان میدهد که ۲۹۶ GT3 در ۳۴۳ مسابقه، ۱۴۰ پیروزی، ۴۰۵ سکو و ۵۶ پول پوزیشن را به ثبت رسانده است.
فراری ۲۹۶ GT3 Evo نتیجه بازخوردهای مشتریان و دادههای جمعآوری شده از مسابقات است. هدف اصلی از توسعه این مدل، ایجاد خودرویی رقابتیتر در تمامی شرایط، ضمن حفظ مفهوم “مدولار بودن” (قابلیت ارتقا و تعمیر آسان) بوده است. این ویژگی باعث شده ۲۹۶ GT3 به خصوص در زمینه سهولت نگهداری و تنظیمات، به یک الگو در میان خودروهای مسابقهای تبدیل شود.
پیشرانه و جعبهدنده
پیشرانه: پیشرانه V6 توئین توربو با زاویه ۱۲۰ درجه سیلندرها، بدون تغییر نسبت به نسخه قبلی حفظ شده است. این طراحی نه تنها به کاهش وزن و افزایش فشردگی موتور کمک میکند، بلکه منجر به تولید قدرت بسیار بالایی میشود. این موتور از زمان معرفی، به دلیل قدرت و گشتاور خروجی خود همواره مورد تحسین قرار گرفته است. موقعیت موتور نسبت به مدل جادهای پایینتر و جلوتر قرار گرفته که به کاهش مرکز ثقل و بهبود سختی پیچشی شاسی کمک میکند. همچنین، موتور ۲ درجه به سمت عقب مایل شده تا فضای بیشتری برای دیفیوزر عقب فراهم شود.
جعبهدنده: 296 GT3 Evo از ضرایب دنده جدیدی بهره میبرد که پس از تحلیل دقیق دادههای دو سال گذشته بهینهسازی شدهاند. این تغییرات برای بهبود تحویل گشتاور در دورهای پایین و بالا طراحی شدهاند.

آیرودینامیک
فراری ۲۹۶ GT3 Evo مدل ۲۰۲۶ گام بعدی در تکامل پلتفرم موفق ۲۹۶ GT3 است که پیشتر نیز عملکرد آیرودینامیکی فوقالعادهای داشت. مهندسان فراری تلاش کردهاند تا پاسخدهی خودرو در تمامی شرایط مسابقه، قابل پیشبینیتر و پایدارتر باشد، بدون آنکه کارایی و نیروی رو به پایین (Downforce) مدل استاندارد ۲۹۶ GT3 کاهش یابد. تیم آیرودینامیک به طور خاص بر بهبود پایداری نیروی رو به پایین در جلو هنگام حرکت در “خلا” (Slipstream) پشت خودروهای دیگر و همچنین به حداقل رساندن تغییرات بار آیرودینامیکی تمرکز کرده است.
تغییرات بدنه: تقریباً تمام قسمتهای بدنه دستخوش تغییر شدهاند. پروفیل اسپلیتر و کف جلویی بازنگری شده، و حجمهای انبساطی و ژنراتورهای گردابی بهینهسازی شدهاند. بخشهای جانبی سپر جلو نیز برای دستیابی به بهترین عملکرد ممکن تغییر یافتهاند. دیفیوزر عقب به طور کامل مورد بررسی و اصلاح قرار گرفته و حجمهای انبساطی و تعداد کانالهای آن تغییر کرده است. همچنین، دریچههای گلگیر جلویی با همکاری کف خودرو توسعه یافتهاند تا جریان هوای تمیز به ورودیهای هوای عقب هدایت شود، چه در هوای آزاد و چه در پشت خودروهای دیگر.
توسعه پیشرفته: برای توسعه ۲۹۶ GT3 Evo، روشهای شبیهسازی شامل تست در تونل باد و محاسبات دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) بهبود یافتهاند. این امر امکان شبیهسازی میدانهای آیرودینامیکی آشفته و آزمایش سریع تغییرات هندسی متعدد را فراهم کرده است. نتیجه این تحقیقات، توانایی خودرو در حفظ عملکرد آیرودینامیکی بالا در ترافیک و هوای “آشفته” است که در مسابقات استقامت بسیار رایج است. این ویژگی به تثبیت نیروی رو به پایین در “خلا” کمک کرده و به افزایش رقابتپذیری و دقت خودرو در چالشبرانگیزترین شرایط منجر میشود.
ظاهر و عملکرد: 296 GT3 Evo از نظر ظاهری و عملکردی نیز با دو ورودی هوای جدید روی کاپوت جلو که برای بهبود خنککاری ترمزها و کابین طراحی شدهاند، و همچنین بال عقب جدید و بهینهشده، قابل تشخیص است. ساختار نگهدارنده بال و پنلهای جانبی آن بازطراحی شده و مکانیزم تنظیم سریع بال که برای اولین بار در LMGT3 معرفی شد، اکنون در این مدل نیز به کار گرفته شده است. این مکانیزم امکان تنظیم زاویه بال را تنها با یک پیچ ساده فراهم میکند و به بهبود عملکرد در پیست کمک شایانی میکند.

دینامیک سیالات
بسته توسعه Evo شامل بهبودهای قابل توجهی در آیرودینامیک داخلی، به ویژه در خنککاری ترمزهای جلو است. با بهینهسازی مجراهای هدایت هوا از سپر به دیسکها و افزودن دو ورودی هوای دینامیک روی کاپوت، جریان کلی هوا به ترمزهای جلو بیش از ۲۰ درصد نسبت به ۲۹۶ GT3 افزایش یافته است. پمپ فرمان نیز به لطف دو ورودی NACA جدید در زیر بدنه، از خنککاری بهتر و مؤثرتری برخوردار شده است.
تمام قسمتهای بدنه گلگیر عقب از مدل LMGT3 الهام گرفته شده است. این بخش دارای انحنای عمودیتری در جلو است که جایگذاری انواع لاستیکهای مختلف از تامینکنندگان گوناگون در مسابقات GT را آسانتر میکند. آینههای جانبی نیز از این تجربه بهرهمند شده و با مطالعات دقیق ارتعاشی، بهبود یافتهاند. این آینههای جدید به سمت داخل خودرو منتقل شده و زاویه دید آنها نیز برای افزایش ایمنی و کارایی، اصلاح شده است.
دینامیک خودرو: کینماتیک سیستم تعلیق جلو و عقب برای کاهش فشار بر قطعات و افزایش قابلیت اطمینان، تغییر یافته است. این طراحی جدید همچنین به هماهنگی بهتر پاسخدهی دینامیکی بین جلو و عقب خودرو کمک کرده و تنظیمات در پیت استاپ را تسهیل میکند.
کابین: کابین ۲۹۶ GT3 با اصول “شهودی بودن، دید بالا و دسترسی آسان” طراحی شده و همزمان به ایمنی و راحتی نیز توجه ویژهای شده است. ۲۹۶ GT3 Evo این ویژگیهای اساسی را حفظ کرده و سیستم تهویه مطبوع آن را با افزودن یک فن اضافی، به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است.

عرضه و کیت ارتقا
فراری ۲۹۶ GT3 Evo، پس از تکمیل فرآیندهای همولوگاسیون و تنظیمات نهایی آیرودینامیکی، در فصل ۲۰۲۶ وارد رقابتها خواهد شد. همچنین، این ارتقا به صورت یک کیت برای تیمهایی که در حال حاضر با ۲۹۶ GT3 مسابقه میدهند، قابل دسترسی خواهد بود.
پایگاه خبری پل تنگ – رضا نوری مقدم
