
وداع با ۳۰ مدل خودروی مشهور تا پایان ۲۰۲۵
به گزارش پایگاه خبری پل تنگ؛، با گذشت نیمی از سال ۲۰۲۵، خودروسازان بزرگ دنیا بهتدریج فهرست خودروهایی را که دیگر جایی در خطوط تولیدشان نخواهند داشت، منتشر کردهاند. دلایل این تصمیمها متنوعاند: از افت فروش و فرسودگی طراحی گرفته تا تمرکز روی مدلهای جدید، الکتریکی و آیندهنگر. بر اساس جدیدترین گزارشها، بیش از ۳۰ خودروی مختلف قرار است تا پایان سال ۲۰۲۵ از بازار خداحافظی کنند.
از جمله مهمترین خودروهایی که با سال ۲۰۲۶ خداحافظی میکنند، میتوان به پورشه ۷۱۸ باکستر و کیمن اشاره کرد؛ مدلهایی محبوب که جای خود را به نسخههای تمامبرقی خواهند داد. نیسان ورسا نیز بهعنوان یکی از ارزانترین خودروهای بازار آمریکا، به احتمال زیاد به پایان راه رسیده است.
برندهای لوکس نیز در این موج تغییرات حضور پررنگی دارند. بامو قصد دارد مدلهایی همچون X4، سری ۸ و M8 را کنار بگذارد. همچنین برند اینفینیتی تولید SUVهای QX50 و QX55 را متوقف خواهد کرد تا تمرکز خود را بر مدلهای جدیدتر معطوف کند.
در ادامه نگاهی داریم به برخی از خودروهایی که تا پایان سال جاری میلادی، از خط تولید حذف خواهند شد:
مهمترین خودروهایی که تا پایان ۲۰۲۵ خداحافظی میکنند
آئودی A4 (نسخه بنزینی)
آئودی قصد دارد در قالب پروژه برقیسازی محصولات خود، تولید A4 بنزینی را متوقف کرده و نام آن را در آینده با یک مدل برقی احیا کند. این سدان لوکس با پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ تا پایان ۲۰۲۵ در بازار باقی خواهد ماند.
آئودی A7 اسپرتبک
با عرضه نسل جدید آئودی A6، احتمال توقف تولید نسخه اسپرتبک A7 نیز قوت گرفته است. هرچند هنوز خبر رسمی از آئودی منتشر نشده، اما نشانهها از پایان تولید آن حکایت دارد.
بامو سری ۸ و M8
باواریاییها تصمیم گرفتهاند که مدلهای کوپه، گرنکوپه و کانورتیبل سری ۸ را از خط تولید خارج کنند. به دنبال آن، نسخه قدرتمند M8 نیز از بازار حذف خواهد شد.
بامو X4
این شاسیبلند کوپهمانند، که از سال ۲۰۱۴ وارد بازار شد، اکنون جایگاه خود را به مدل جدید X2 داده و به پایان راه رسیده است.
کادیلاک XT4 و XT6
بهمنظور آزادسازی ظرفیت تولید برای نسل جدید شورولت بولت، تولید XT4 متوقف شده و XT6 نیز به دلیل فروش پایین، از بازار آمریکا حذف خواهد شد.
شورولت بلیزر (بنزینی)
با رشد فروش نسخه الکتریکی بلیزر، نسخه بنزینی آن دیگر توجیه اقتصادی برای شورولت ندارد و احتمالاً تا سال آینده تولید نخواهد شد.
فورد اسکِیپ
با وجود فروش بالای اسکِیپ در ۲۰۲۴، گزارشها حاکی از آن است که این SUV محبوب، تنها در برخی ایالتهای آمریکا باقی خواهد ماند و از بازارهای اصلی حذف میشود.
اینفینیتی QX50 و QX55
با وجود فروش نسبتاً مناسب QX50 در سال جاری، این برند لوکس تصمیم گرفته تولید این دو مدل کراساوور را پس از سال ۲۰۲۵ متوقف کند.
لکسوس LC500h و RC
مدل هیبریدی LC جای خود را به نسخه جدید بنزینی میدهد و کوپه اسپرت RC نیز به دلیل فروش اندک از بازار کنار میرود.
مرسدس GLC و GLE کوپه
در راستای سادهسازی سبد محصولات، نسخههای کوپه از دو SUV محبوب مرسدس نیز در مسیر توقف تولید قرار دارند.
نیسان آلتیما و ورسا
پس از خروج ماکسیما، حالا نوبت به خداحافظی با آلتیما رسیده است. همچنین آیندهی ورسا، ارزانترین خودروی بازار آمریکا، در هالهای از ابهام است.
پورشه ۷۱۸ باکستر و کیمن
هر دو مدل معروف اسپرت پورشه قرار است بهصورت تمامبرقی بازطراحی شوند. اما تا آماده شدن نسخههای جدید، نسخههای بنزینی فعلی به تاریخ میپیوندند.
پورشه ماکان (بنزینی)
با معرفی ماکان برقی، نسخه بنزینی این SUV محبوب نیز در معرض حذف قرار گرفته، اگرچه تصمیم نهایی در اینباره هنوز قطعی نیست.
ولوو S60، S90 و V60 پولستار
ولوو نیز به دنبال کاهش هزینهها و تمرکز بر بازار چین، تولید سدانهای لوکس S60 و S90 و همچنین نسخه اسپرت V60 پولستار را متوقف خواهد کرد.
سوبارو لگاسی
سدان پرطرفدار و قدیمی سوبارو که از دهه ۹۰ میلادی در بازار آمریکا حضور داشت، با قیمت پایه ۲۶٬۱۸۰ دلار از خط تولید خداحافظی میکند.
در مجموع، صنعت خودروی جهان با سرعتی چشمگیر در حال گذار به سمت فناوریهای نوین و خودروهای برقی است. تغییرات سال ۲۰۲۵ نشان میدهد که بسیاری از مدلهای خاطرهانگیز جای خود را به نسل آینده خودروها خواهند داد؛ نسلی که بیصدا، پاک و دیجیتال است.
پایگاه خبری پل تنگ – رضا نوری مقدم
