
ورشتپن و همیلتون به دنبال قهرمانی فرمول یک ۲۰۲۵
به گزارش پایگاه خبری پل تنگ؛، نخستین رقیب او، مکس ورشتپن، قهرمان فعلی، در تلاش برای کسب پنجمین عنوان متوالی خود است. ورشتپن که تنها رانندهای چون مایکل شوماخر این رکورد را ثبت کرده، با سبک رانندگی جسورانه و گاهی خارج از خطوط شناخته میشود؛ چیزی که نوریس از تجربه تلخ خود به خوبی میداند.
در سوی دیگر، لوئیس همیلتون، اسطوره هفت قهرمانی جهان، در اولین فصل حضورش با فراری به دنبال هشتمین عنوان و ثبت رکوردی تاریخی است. فراری که از سال ۲۰۰۷ منتظر قهرمانی رانندهای در بخش انفرادی است، امید زیادی به این انتقال بزرگ دارد.
نوریس، بخت اصلی تحت فشار
نوریس پس از عملکرد قدرتمند مکلارن در نیمه دوم سال ۲۰۲۴، به عنوان بخت اصلی شناخته میشود، هرچند نتوانست ورشتپن را شکست دهد. با این حال، فصل ۲۰۲۵ میتواند نزدیکترین رقابت سالهای اخیر باشد. تستهای پیشفصل نشان داد مکلارن همچنان رقابتی است، اما نوریس باید نه تنها با ورشتپن و همیلتون، بلکه با همتیمی خود اسکار پیاستری، چارلز لکلرک از فراری و جورج راسل از مرسدس نیز رقابت کند. در ۶ مسابقه پایانی ۲۰۲۴، پنج راننده از چهار تیم مختلف به پیروزی رسیدند.

نوریس ماه گذشته گفت: «هر چقدر دوست داریم باور کنیم بهترین هستیم، هنوز حس میکنیم در جایگاه چالشبرانگیز هستیم. چیزهای زیادی برای جنگیدن داریم.» او که فصل گذشته چند بار از خط شروع در رده اول لغزش داشت، حالا ادعا میکند تحت فشار بهترین عملکردش را نشان خواهد داد: «میدانم که برای خیلیها من و تیمم بخت اصلی هستیم. همیشه تحت فشار بهتر عمل کردهام.»
ورشتپن همچنان تشنه پیروزی
ورشتپن از زمان قهرمانی جنجالیاش مقابل همیلتون در سال ۲۰۲۱، مرد شماره یک فرمول یک بوده است. او که قصد ندارد مانند همیلتون یا فرناندو آلونسو تا ۴۰ سالگی در این ورزش بماند، انگیزهاش را زیر سؤال میبرد؟ خودش میگوید فصل گذشته – که نوریس را تا حد نهایت به چالش کشید – ثابت کرد هنوز تشنه موفقیت است.
او گفت: «انگیزهام بالاست، چون پارسال همه چیز ساده نبود. پیروزیهای خوبی داشتیم، اما نه به اندازهای که میخواستیم، با این حال قهرمان شدیم.» ورشتپن که پس از تنشهای خارج از پیست در تیم ردبول و اختلاف پدرش با مدیریت آرامتر به نظر میرسد، تیمش را «خانواده دوم» خود میداند.
همیلتون در پی هشتمین قهرمانی

یک عنوان دیگر برای همیلتون، او را از شوماخر پیش میاندازد و رکورددار تاریخ فرمول یک میکند. این راننده بریتانیایی در مراسم آغاز فصل اعلام کرد «سرشار از انرژی» است. هواداران فراری، معروف به «تیفوسی»، انتظارات بالایی دارند؛ برخی حتی درختی را قطع کردند تا تست خودروی جدید SF-25 توسط همیلتون را بهتر ببینند!
همیلتون گفت: «میدانم یک تیم برنده چه حس و شکلی دارد. شور و اشتیاق اینجا بینظیر است. آنها همه مواد لازم برای قهرمانی جهان را دارند، فقط باید قطعات پازل را کنار هم بگذارند.»
دیگر مدعیان تاج قهرمانی
مرسدس که در ۱۴ مسابقه آخر ۲۰۲۴ چهار پیروزی کسب کرد – از جمله برد احساسی همیلتون در گرندپری بریتانیا – با جورج راسل و تازهوارد ۱۸ ساله، آندرهآ کیمی آنتونلی، وارد فصل میشود. اگر تیمهایی مانند استون مارتین نتوانند سریع به سکو برسند، ممکن است تمرکز خود را زودتر به خودروی ۲۰۲۶ معطوف کنند؛ سالی که تغییرات بزرگ قوانین در راه است.
تنشهای خارج از پیست
اختلاف میان رانندگان و فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) نیز قابل توجه است. محمد بن سلیم، رئیس FIA، قصد دارد با جریمههای سنگین (از ۴۰ هزار یورو) و حتی محرومیت، استفاده از الفاظ نامناسب را کنترل کند. رانندگان پیشتر درباره مقصد این جریمهها و لحن بن سلیم انتقاد کردهاند.
پایگاه خبری پل تنگ – رضا نوری مقدم
